דמיון מודרך הוא כלי רב עוצמה, כשהוא בידיים הנכונות. בידיים לא מקצועיות, ולמרבה הצער ישנן גם כאלה בארץ (כמו גם במדינות אחרות בעולם, כמובן), הוא עלול להוביל לאכזבה של ממש. גם התייחסויות שטחיות להשפעתו של הדמיון על החיים שלנו, כמו למשל “תחשוב טוב יהיה טוב” או “מחשבה יוצרת מציאות”, בלי ללמוד לעומק את השימוש בכלי, גורמות לפעמים לתחום כולו להיתפש כלא רציני, מעין רוחניקיות בשקל.

אבל מי שלומד את הנושא באופן יסודי ורציני מבין שדמיון מודרך הוא הרבה הרבה יותר מדמיון שמבוצע באופן מודרך. מי שצולל אל עומק התחום, במקום מקצועי שמתמחה בלימודי דמיון מודרך, זוכה להיכרות רחבה עם התודעה האנושית ועם הדרכים השונות להשפיע עליה באופן אפקטיבי, מבין את גודל האחריות המוטלת עליו כשהוא מטפל בבני אדם – ויכול לעזור באמת לכל מי שמתמודד עם מצוקות שונות.

לא רק הדמיות כתובות אלא הבנת המהות

המפתח החשוב ביותר לצמצום הסיכון לנפילה עם לימודי דמיון מודרך הוא בחינה מדוקדקת של תוכן הקורס. קורסים בתחום שמסתפקים בהקניית מספר הדמיות שכבר נכתבו והתלמידים פשוט מתבקשים לשנן אותן כדי שיוכלו להעביר אותן הלאה אינם מספיק רציניים, ולמעשה הרבה יותר חשוב להבין את עקרונות הדמיון המודרך והתקשורת עם תת המודע מאשר ללמוד בעל פה מספר הדמיות (גם אם הן אפקטיביות להפליא).

במסגרת לימוד המהות העמוקה, השלב הראשון הוא הבנה מהי המטרה של הדמיון המודרך.

מהי המטרה של דמיון מודרך ומהם האמצעים להשגתה?

המטרה של הפעלת הדמיון של המטופל/ת באופן מודרך היא לעזור להם לחולל שינוי משמעותי בחייהם, ובפרט להיפטר מדפוסי התנהגות שמזיקים להם. באופן טבעי אין כמעט אדם שחייו לא ישתפרו אם ישיג מטרה זו, בין אם הוא מתמודד עם מצוקה ספציפית ובין אם הוא מרגיש שהוא אינו ממצה את הפוטנציאל שלו בתחום כזה או אחר.

האמצעי להשגת המטרה יקרת הערך הוא יצירת חוויה שנתפשת כמוחשית מאוד, עשירה בפרטים ועוד יותר מכך ברגשות שמתעוררים בסדר מסוים. כשהמוח האנושי “רואה” דימויים ויזואליים בעלי נוכחות מובהקת, “שומע” צלילים ספציפיים, “מריח” ניחוחות שאי אפשר להתעלם מהם ומופעל גם ע”י חוש הטעם וחוש המישוש, אין חשיבות לשאלה האם הגירויים קיימים במציאות ה”ממשית” או “רק” בדמיון – מבחינת המוח האימפקט של כל אותם גירויים הוא אותו אימפקט, ובהתאם דמיון מודרך, כשהוא מבוצע כראוי ע”י אנשי מקצוע מוסמכים שלמדו את התחום אצל מורים רציניים ומהימנים, מייצר תגובה רגשית משמעותית שמצליחה לשנות את דרכי החשיבה של האדם, ובעקבות שינוי המחשבות מגיע גם שינוי התנהגותי ולפעמים אפילו דרמטי.

שפה מפעילת חושים

על-מנת שכל דמיון מודרך יהיה אכן עשיר בפרטים ובגירויים לכל החושים, ישנם כמה כלים חשובים לכל מטפל בטכניקה רבת פוטנציאל זו, ובפרט שפה ששימוש מושכל בה מפעיל את כל החושים.

בהתאם קורס דמיון מודרך מקצועי מקנה את התבניות של השפה האריקסוניאנית (שאותה פיתח מילטון אריקסון, פסיכולוג אמריקאי מפורסם שתרם רבות להבנת כוחו של התת מודע ולפיתוח ה-NLP), כלים לפיתוח מטאפורות מותאמות ספציפית לכל מטופל/ת, דרכים ליצירת דו-שיח נכון עם המטופלים תוך כדי הדמיה ובפרט הימנעות מפרשנויות והצעות, וכן טכניקות לבניית הדמיות מגוונות ומשפיעות.

איך ההבדלים בין האונות מסייעים לשימוש מושכל בדמיון המודרך?

בנוסף לטכניקות של העצמת המטופלים כך שייצרו לעצמם דמיונות אפקטיביים, חשוב מאוד להבין גם את הדרך שבה ההבדלים בין שני חלקי המוח, הימני והשמאלי, מסייעים לשימוש מושכל בכלי העוצמתי. האונה הימנית אחראית בעיקר על החלק האינטואיטיבי והיצירתי שלנו ועל עיבוד דימויים, סמלים ותמונות, בעוד האונה השמאלית משתמשת במידע לוגי ומילולי.

אצל רובנו, כמעט לאורך כל שעות היממה, דומיננטית רק אונה אחת בכל נקודת זמן: או שאנחנו מפעילים בעיקר את זו השמאלית ומייצרים עם העולם אינטראקציה מבוססת היגיון, או שאנחנו מפעילים בעיקר את זו הימנית ומייצרים אינטראקציה מבוססת רגש. לעומת זאת, כשאנחנו מצליחים לסנכרן את שתי ההמיספרות ולהפעיל אותן במקביל, התוצאה היא פעילות מוחית אפקטיבית במיוחד שמביאה לידי ביטוי את מלוא היכולות שלנו.

לימודי דמיון מודרך מקצועיים כוללים גם את היכולת לשלב בטכניקות באופן מובנה את התוצאה החשובה הנ”ל, כלומר כיצד לייצר דמיון מודרך כך ששתי האונות יופעלו ביחד להשגת מקסימום תועלת מהכלי רב העוצמה, ויצירת מצב מוחי נדיר הנקרא ‘חשיבת על’.

 

למידע על קורס דמיון-מודרך פלוס, הקורס הדיגיטלי המקיף שלנו –

לחצו כאן

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

דמיון מודרך וNLP מסייע למנהלים בסוגיית ניהול זמן
תבניות חשיבה המשפיעות על חיינו

למידע על קורס הבסיס שלנו NLP Practitioner Plus לחצו כאן