במאה ה-21, אחרי שבמשך שנים רבות תאגידי הטבק ניסו למנוע הפצת מידע לגבי הנזקים החמורים שגורמות הסיגריות, אין כמעט אדם שלא מודע לכך. בנוסף רוב המעשנים סופגים ביקורת קשה מהסביבה, והמקומות שבהם הם יכולים להצית סיגריה ולשאוף את העשן הולכים ומצטמצמים. אבל גם במציאות שכזו 1 מכל 5 ישראלים מעשן (לפי נתוני משרד הבריאות). לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקרב הצעירים (גילאי 20-44) אחוז המעשנים גבוה אפילו קצת יותר, כ-26%, ועוד נתון מדאיג הוא שמבין המעשנים, כמעט מחצית משתמשים בלפחות חצי קופסת סיגריות ביום.

כולנו גם יודעים שלא קל להיגמל מההרגל הזה – אבל בעזרת ה-NLP הדבר אפשרי.

המכשולים שמקשים על גמילה מעישון

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחנה עד כמה נפוץ הניסיון להיפטר מהסיגריות: כמעט רבע מהגברים המעשנים ניסו להיגמל, ובקרב הנשים (שבאופן כללי נוטות פחות לעשן) עמד שיעור ניסיונות הגמילה על 15%. כלומר מאות אלפי ישראלים וישראליות היו שמחים ושמחות לוותר על העשן שנכנס לריאות ומזיק להן (ולעוד איברים רבים בגוף) – אבל בדרך לבריאות טובה יותר ישנם מכשולים לא פשוטים.

המכשול הראשון הוא ההתמכרות הפיזית לניקוטין – חשוב להדגיש שמדובר בהתמכרות קשה, אבל לא כזו שאי אפשר להתגבר עליה.

המכשול השני הוא ההרגל: המעשנים רגילים לצרף סיגריה לפעילויות יומיומיות רבות. עם הקפה, אחרי ארוחה, בזמן הפסקה בעבודה, אחרי סקס ועוד. החיבור העוצמתי בין החוויה החיובית לבין הסיגריה מקשה על הוויתור עליה.

המכשול השלישי, והלא פחות משמעותי (גם אם לא תמיד אנחנו מודעים אליו), הוא הקושי הרגשי. סיגריות מזוהות אצל מעשנים עם עצמאות (ובפרט אם התחילו לעשן בגיל צעיר יחסית), חופש (ובמיוחד למי שמרבה לעשן בזמן הפסקה מעבודה או לימודים) ואפילו זהות עצמית. לתפישתם של המעשנים, בין אם במודע ובין אם לא במודע, גמילה מעישון עלולה לגזול מהם את התחושות החיוביות הנ”ל.

בנוסף ישנו חשש שהוויתור על הסיגריות יוביל להשמנה, לקושי להתרכז או לחוסר רגיעה, וגם לכך חלק בקושי להפסיק להזיק לגוף.

איך NLP מסייעת לכל מי שרוצה להיגמל מעישון?

גמילה מעישון בעזרת NLP מתאפיינת באחוזי הצלחה גבוהים מהרגיל, וזאת בזכות היכולת של השיטה לספק מענה אפקטיבי מאוד לשלושת המכשולים האחרונים, שכאמור הם משמעותיים מאוד.

הדרך שבה NLP מסייעת לתהליכי גמילה מעישון היא באמצעות זיהוי מדויק של האמונות שגורמות לאדם להדליק את הסיגריה, גם כשהוא יודע עד כמה היא מסוכנת עבורו. בחלק מהמקרים האמונות הן לא מודעות, והדרך להפוך אותן למודעות היא להפנות את תשומת הלב של האדם לדברים שהוא אומר.

השלב הבא הוא לספק תחליפים אפקטיביים. אם למשל אדם מעשן כי הוא מאמין שסיגריה מעניקה לו חופש, במסגרת טיפול NLP לגמילה מעישון איש מקצוע מנוסה יעזור לאדם להטמיע פרדיגמות אחרות שמספקות לו את תחושת החופש הרצויה בלי לפגוע בבריאות.

מרכיב נוסף בתהליך עשוי להיות דמיון מודרך מקצועי: אם למשל אדם מדליק סיגריה אחרי כל ארוחה, מטפל מיומן ידריך אותו כיצד לדמיין את אותה חוויה חיובית גם בלי העישון – אלא על בסיס הבריאות המשופרת שמושגת אחרי שנפטרים מהסיגריות. כך למשל עשוי הדמיון המודרך לכלול נשימה חופשית, ריח נעים (ולא זה שמפיצה סיגריה), פידבקים מחמיאים מהסביבה ועוד אלמנטים שנעים לדמיין ושהמוח יתגמל בשמחה, ויהפכו לאחר מכן לחלק בלתי נפרד מהמציאות.