“הקטע הוא שאני בכלל לא כזה מתלהבת מאוכל”, אפי (שם בדוי, כמובן) משכה בכתפיה, “אבל אני לא מצליחה לסתום את הפה”. קודם לכן, מיד כשנכנסה לחדר, הצהירה שהיא באה לטיפול לשתי מטרות: “לרדת 13 קילו” ו”לשם לשינוי לשמור על המשקל החדש”. כשהיא סיפרה לי על כל הכישלונות שלה לרדת במשקל וש”גם הדיאטות שכאילו הצליחו בעצם נכשלו”, נזכרתי במטופלת קודמת שלי, יסמין. “אני יודעת על מה אתה חושב”, חייכה אפי, “שאין לי כזה עודף משקל משמעותי. פשוט למדתי איך להתלבש כדי לטשטש את העודפים”. החיוך שלה הפך לעגום: “אבל אני ממש רוצה להצליח פעם אחת באמת”.

מדוע עודף משקל נתפש ככישלון?

משקל עודף הוא סוגיה רגישה אצל הרבה מאוד אנשים. הוא משפיע על הדימוי העצמי, על האופן שבו אנחנו מאמינים שהסביבה שלנו רואה אותנו, ובגלל שקילוגרמים מיותרים עלולים לפגוע בבריאות, בלא מעט מקרים עודף המשקל נתפש גם ככישלון של ממש.

כך היה גם אצל אפי. היא הקדישה תשומת לב רבה מאוד למשקל שלה, הרגישה שחוסר היכולת שלה להגיע למצב הרצוי מבחינתה ולשמור עליו מהווה כישלון צורב, ונהגה להשוות עצמה לחברים ומכרים שהצליחו לשנות תזונה (“ליאור, החברה הכי טובה שלי? לחתונה היא הורידה 20 קילו כמו כלום ואפילו אחרי ההריון עלתה רק שלושה”, “נטלי ואורי עברו לטבעונות מהרגע להרגע, בקלילות” והיו עוד אנשים ממעגלים שונים בחיים של אפי וגם סלבריטאים שהיא הייתה מלאה רגשי נחיתות כלפיהם).

מתי כישלון הופך להיות מסוכן באמת?

אין אדם שחווה אך ורק הצלחות, כך שכישלונות הם חלק בלתי נמנע מהחיים. הבעיה העיקרית במקרה של אפי הייתה שכל כישלון שכפל את עצמו. כשאנחנו לא מתמודדים נכון עם חוסר ההצלחה, התוצאה עלולה להיות תחושות קשות מאוד: מבוכה, הלקאה עצמית, דאגה, תסכול,  אשמה, בושה, פחד, דכדוך ובמקרים מסוימים אפילו דיכאון. אמונות כמו “בחיים לא אצליח ל…” או “מה זה כבר משנה, בכל מקרה אין סיכוי ש….” הן אמונות הרסניות וערמומיות שמתחפשות לעובדות ומובילות להתנהגות לא רצויה – ובמקרה של אפי, לאכילת יתר.

אין כישלון – יש רק משוב לצמיחה

ב-NLP, לעומת זאת, כישלון נתפש אחרת לגמרי. אחת מהנחות היסוד של השיטה היא שבעצם אין דבר כזה כישלון אלא רק משוב לצמיחה. כלומר המצב שבו לא הצלחנו להשיג את מה שרצינו הוא בסיס ללמידה אפקטיבית שעוזרת לנו להבין מה עשינו לא נכון וכיצד ניתן לתקן זאת. כשמטמיעים את ההבנה שאין כישלונות אלא רק משובים לצמיחה, המטרה לא נזנחת אלא הדרך אליה משתנה. הנחת היסוד הזו פותחה מתוך הבנה שבמקרים רבים ההבדל בין “הצלחה” לבין “כישלון” הוא האופן שבו אנחנו מתמודדים עם כישלון – מקבעים אותו או משתמשים בו כקרש קפיצה לשינוי ההתנהגות. דוגמה מצוינת לתפישה הזו היא סטיב ג’ובס ז”ל, מי שהפך את אפל לאחד המותגים החזקים ביותר בעולם ובמידה רבה גם שינה את החיים של כולנו לאחר שהתניע את מהפכת המחשבים האישיים ולאחר מכן הסמארטפונים. ג’ובס נהג להסביר שכל האנשים שאנחנו רואים בהם סיפורי הצלחה מרשימים נכשלו, ולמעשה נכשלו הרבה יותר פעמים בהשוואה לאנשים אחרים – ושבעצם זו הסיבה לכך שהם הפכו לסיפור הצלחה (הוא עצמו, אגב, פיתח לא מעט מוצרים כושלים וב-1985 גם הודח מהחברה שהקים, אבל ידע להבין איפה טעה ובשנת 2000 חזר אליה והוביל אותה להצלחה מסחררת).

איך משנים את התפישה בדרך לשינוי החיים?

קל לומר שכישלון הוא משוב לצמיחה אבל לא קל לשכנע את תת המודע בכך וגם לא פשוט לנטרל אמונות עמוקות דוגמת “מה זה כבר משנה, תמיד בסוף אכשל”. בפרט קשה להתמיד בדיאטה כשכל כישלון נקודתי – יום שבו אכלנו יותר מכפי שרצינו או ארוחה אחת שחרגה מהכללים שקבענו לעצמנו – הופך מיד ל”הודאה באשמה”, בושה והרמת ידיים.

לא קל לשנות את התפישה – אבל עם הכלים של שיטת ה-NLP בהחלט אפשרי לעשות זאת. במקרה של אפי העלינו שוב ושוב למודעות את העובדה שהדיאטות הקודמות לא רלוונטיות לסיכויי ההצלחה העכשוויים, השתמשנו בכל ארוחה שלא התנהלה לפני הציפיות כדי להבין מה היה הטריגר שגרם לאכילת היתר וניטרלנו אותו, ויישמנו כלי NLP נוספים כדי להטמיע את התפישה הרצויה עבור אפי (“כל אחד יכול לשמור על משקל מתאים וגם לי יש את כל המשאבים לשם כך”). התוצאה: תוך זמן לא רב היא השילה 13 ק”ג, וכשפגשתי אותה כעבור כשנה לא רק שהיא שמרה על המשקל החדש אלא שאפי סיפרה לי שבאופן כללי הגישה שלה לכישלונות השתנתה מן היסוד כך שגם בתחומי חיים אחרים היא בעיצומה של צמיחה משמעותית.

 

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP 

למידע נוסף לחץ כאן

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

הפחד משינוי בחיים- טיפול בעזרת NLP

לא מצליח לחסוך כסף – טיפול בחשיבה שלילית וחיובית