“אני יודעת שלא יצא לי כלום מהטיפול” – זה היה המשפט הראשון שאמרה ליאור (שם בדוי), אפילו עוד לפני שהתיישבה. ישנם לא מעט מטופלים סקפטיים, אבל אצל ליאור הציפיות השליליות היו מרכיב בולט בתפישת העולם ובהתנהלות, ובעצם הדבר שבו טיפלנו.

“כל מה שיכול להשתבש, משתבש”

ליאור הגיעה לטיפול NLP כי הרגישה תקועה – גם בחיים המקצועיים וגם בחיים האישיים. על פניו היה לה את כל מה שצריך כדי להשיג כל מטרה: תואר שני בתחום נחשק (לבקשתה לא אפרט מהו התחום כדי שלא לחשוף יותר מדי פרטים אודות ליאור), תפישה מהירה, מוכנות להתאמץ, חביבות וגם כושר ביטוי מרשים.

“ובכל זאת”, אמרה באינטונציה שניסתה להישמע נייטרלית אבל בכל זאת אפשר היה לזהות בה תסכול רב, “כלום לא הולך לי. כלום. כבר הפסקתי לצפות לטוב. אני יודעת שתמיד דברים ישתבשו – והם באמת משתבשים. כל מה שיכול להשתבש, משתבש”.

לפגישה השנייה ליאור הגיעה באיחור, מיוזעת וסמוקה אבל עם מבט של ניצחון: “אמרתי לך או לא אמרתי לך?”, אמרה עוד לפני שהתיישבה, “כלום לא הולך לי. הנה למשל היום הייתה לי הרגשה שהאוטו לא יניע – ונחשי מה קרה”.

איך נוצרים דפוסי חשיבה שליליים?

מחשבות שליליות או ציפיות להתרחשות אירועים לא טובים הן לא תופעה נדירה. אצל כמעט כל אחד מאיתנו נוצרות לעתים מחשבות שכאלה ואין כמעט אדם שלא לוקח בחשבון גם אפשרות של כישלון או כל התרחשות שלילית אחרת. הסיבה העיקרית למחשבות אלה הוא הרצון להגן על עצמנו – אם למשל אחרי מבחן לא קל נגיד לעצמנו (ולסביבה) שנכשלנו, הרי שאם אכן ניכשל לא תיווצר אכזבה שהרי ציפינו לכך, ו”מקסימום נופתע לטובה”. לעתים אנחנו גם משתמשים בחשיבה שלילית כמנוע לשיפור – מתוך אמונה שאם לא נהיה מרוצים למשל מציון 85 במבחן, לקראת הבחינה הבאה נלמד יותר ונקבל ציון גבוה יותר. חשיבה שלילית היא גם דרך להגן על עצמנו מפני ביקורת. כך למשל מי שלפני מפגש בין בן זוג חדש לבין המשפחה שלה משכנעת את עצמה שהם לא יחבבו אותו מאמינה שבכך היא מגנה על עצמה מפני הביקורת שלהם עליו.

קבוצה נוספת של גורמים להיווצרות דפוסי חשיבה שליליים היא עיוותי מחשבה – גם תופעה זו מתרחשת אצל כמעט כל בני האדם, וההבדל הוא במינונים. עיוות חשיבה נפוץ אחד הוא מתן חשיבות יתר למקרה אחד (כך למשל ליאור נמנעה מלצאת לחו”ל בגלל טיסה שהתעכבה ושיבשה חופשה שתכננה זמן רב), עיוות “פופולרי” אחר הוא תפישה של הכל או כלום (ולכן כל ציון שהוא פחות ממאה הוא בהכרח כישלון), גם שימוש מופרז ב”חייב”, “צריך” או “אין סיכוי ש…” עלול לעוות את החשיבה (למשל “אני חייבת לעשות ספורט 4 פעמים בשבוע, אחרת זה לא זה”) ועוד עיוות נפוץ הוא ייחוס מקריות להצלחות (אצל ליאור, הקבלה לתפקיד אטרקטיבי מאוד מיד עם סיום לימודי התואר הראשון נתפשה כ”מזל”, וגם הקבלה ללימודי התואר השני הנחשק הייתה “פוקס”).

הבעיה העיקרית שנוצרת עקב דפוסי חשיבה שליליים היא שאנרגיה שמוכוונת כולה או ברובה אל הפן השלילי מייצרת מציאות חיים בהתאם.

טיפול NLP ליצירת חשיבה חיובית

במקרה של ליאור, הציפיות השליליות החוזרות והנשנות פגמו במידה משמעותית באיכות החיים שלה, מנעו ממנה ליהנות מהדברים החיוביים בחייה ויצרו דפוסים של הימנעות, כשלמשל ויתרה על ראיון עבודה בגלל ש”ממילא אין סיכוי שאתקבל, הכל שם פרוטקציות”.

טיפול בשיטת NLP בחשיבה שלילית מורכב משני אלמנטים חשובים: הפניית תשומת הלב של המטופל/ת לדפוסי החשיבה השליליים ושינוי האמונות שבבסיס דפוסים אלה.

בחלק הראשון בטיפול מפותחת המודעות גם לתפקיד החיובי של ציפיות שליליות וגם לנזקים שהן גורמות. בדרך זו האדם לומד לקבל חלק זה באישיותו אבל גם מודע לכך שכדאי לשנותו, ובעיקר ללמוד מתי רצוי להשתמש במנגנון זה ומתי הוא לא משרת אותו. החלק השני הוא באופן טבעי המורכב יותר, אבל למרות מה שליאור חשבה, גם במקרה שלה נרשמה הצלחה: באמצעות המגוון הרחב של הכלים שמציעה שיטת NLP, השתנה אופן המחשבה שלה, וכשהמחשבה הופכת חיובית “פתאום” מתחילים לקרות דברים טובים. אתמול למשל ליאור שלחה לי תמונה שלה ושל בן הזוג החדש שלה מבלים במאיורקה, עם הכיתוב “עוד חוויה חיובית לאוסף…” – ואין לי ספק שצפויים לה עוד אירועים משמחים רבים.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP 

למידע נוסף לחץ כאן

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

הפחד משינוי בחיים- טיפול בעזרת NLP

איך בעזרת טכניקת NLP הצלחתי לסגור יותר עסקאות?