ל-NLP כלים המיועדים לפרק אמונות מגבילות ולהציב תחתן אמונות מעצימות 

האמונות שלנו על עצמנו יקבעו כיצד תראה המציאות סביבנו – איך נוכל להשתחרר מכל מחשבה שמגבילה אותנו ולממש את מטרותינו
לפי שיטת ה-NLP, אמונות הן שיפוטים והערכות שלנו לגבי עצמנו, אנשים אחרים והעולם שמסביבנו. דפוסי חשיבה אלו הם לעתים לא מודעים ולכן קשה לזהות אותם.

שימו לב לסיפור הבא, שממחיש את עוצמתה של האמונה: פסיכיאטר טיפל באדם, שהאמין שהוא גוויה. למרות כל הטיעונים הלוגיים שהביא בפני המטופל, נשארה אמונתו כפי שהיא. ברגע של השראה, שאל הפסיכיאטר את המטופל: “אמור לי, האם גוויות מדממות?” ענה המטופל: “זה מגוחך, כמובן שגוויות אינן מדממות!”. לאחר שביקש ממנו רשות, דקר הפסיכיאטר את אצבעו של המטופל. כשנוצרה טיפת דם אדומה, הביט המטופל באצבע המדממת בהשתאות ואמר: “שכה אחיה, גוויות בכל זאת מדממות!”.

מסתבר, שאמונות אינן מבוססות על ההיגיון. להפך – הן עמידות בפני ההיגיון. כשאדם מחזיק באמונה מסוימת, הוא יחפש ללא הרף הוכחות במציאות שיתמכו באמונתו. מידע סותר, יודחק.

הקשר בין אמונות, פיזיולוגיה ובריאות
מחקרים מצאו שיש קשר בין אמונות לתפקוד הפיזיולוגי.
האמונות ‘ממוקמות’ במוח האמצעי, במערכת הלימבית (Limbic-System) ובהיפותלמוס (Hypothalamus). המערכת הלימבית קשורה לרגשות ולזיכרון ארוך הטווח. היא משמשת ליצירת אינטגרציה של מידע המגיע מה”קורטקס”, המוח הקדמי, ומווסתת את הפעולה האוטומטית של העצבים (היא אחראית על השליטה האוטומטית בפעולות הגוף הבסיסיות, כמו: קצב הלב, טמפרטורת הגוף, הרחבת האישונים ועוד).

מאחר ואמונות נוצרות בעומק מבנה המוח, הן יוצרות מצב גופני עמוק ובסיסי ומביאות להפעלת תגובות לא מודעות. למעשה, אחת הדרכים שבהן אנחנו יודעים שיש לנו אמונה כלשהי, היא היווצרותה של תגובה פיזיולוגית בלתי רצונית: “הלב פועם בעוצמה”, “הדם רותח”, או ש”העור מצטמרר”. כך גם פועל הפוליגרף בבואו לגלות מתי אדם “משקר”: אנשים מגיבים פיזיולוגית באופן שונה, כשהם מאמינים במה שהם אומרים ובאופן שונה כשהם מקריאים טקסט סתמי ובוודאי כשהם ממש משקרים.

לאמונות השפעה נוירולוגית ישירה על גופנו ולכן ניתן להבין את הקשר בין אמונות להחלמה ולבריאות. אדם המאמין עמוקות שהוא לוקה במחלה קשה, יארגן את חייו סביב אמונה זו ובאופן לא מודע יקבל החלטות המשקפות את אמונתו. אדם המאמין כי מחלתו היא זמנית וניתנת לריפוי, יבצע החלטות מסוג שונה לגמרי.

בספר “לשוב ולהיות בריא” (מאת ד”ר א. קארל סימונטון, סטפאני מתיוס – סימונטון וגליתיימס ל. קרייטון), מופיע סיפור על אישה שאימצה תינוק, שהאמינה בכל מאודה שאמהות צריכות ל”ספק ולייצר” חלב לילדיהן. כך שבפועל גופה החל לייצר חלב והיא יכלה להניק את תינוקה המאומץ. עד כדי כך.

בניית אמונות חדשות ומעצימות
עם השנים, פותחו בשיטת ה-NLP טכניקות והליכים שונים, שמטרתם לגשת למקום שבו “נולדה” האמונה ולבצע שינוי מערכתי לכיוון אמונה מעצימה. בכדי לאתר את האמונות המגבילות אותנו, עושה ה-NLP שימוש בטכניקות מילוליות, בהן מודלים לשוניים לפירוק ‘הנחות מראש’ של המטופל, שבהן ניתן להשתמש כשיחה או כמודל תשאול. לאחר שזוהתה האמונה המגבילה ונוסחה האמונה הרצויה, כדאי ורצוי לעשות שימוש באחד או יותר ממספר התהליכים המובנים שפותחו על מנת להטמיע את האמונה החדשה ולהפוך אותה לאמיתית עבור המונחה.

גלית היא אישה צעירה, בת 35, שהגיעה אלינו כדי לקדם את עצמה מבחינה כלכלית. היא נשואה ואם לשניים ועובדת בחצי משרה בתחום הוראת האנגלית. היו לה מספר רעיונות טובים מאד כיצד להגדיל את רווחיה, אך היא מצאה את עצמה שוב ושוב עסוקה מדי מכדי להתפנות לפרוייקטים שהגתה, או פשוט חסרת אנרגיות לקדם אותם. גלית לא קידמה את תוכניותיה כלל בשנתיים האחרונות.

תחילה, בדקנו בעזרת תשאול קצר המיועד לאיתור אמונות, היכן נמצאים ‘האזורים הבעייתיים’, הגורמים למוטיבציה שלה להיחלש. מתשובותיה של גלית ניתן היה להבין, כי היא רוצה את המטרה מאוד, אך לא מאמינה שהיא ראויה לממש אותה. מטרה זו נתפסה על ידה כבלתי אפשרית עבורה. פעמים רבות אמונה נולדת בכדי ‘לפצות’ על החוסר ביכולת מסוימת. למשל, אדם שגדל בסביבה שלא העניקה לו כלים וידע להתנהלות כלכלית נכונה, עלול לפצות על החוסר הזה בבניית אמונה של ‘אי אפשר’ או ‘לא כל אחד יכול’. במקרה של גלית, התגלתה לאורך השיחה אמונה עיקרית אחת: ‘אני לא בנאדם שיודע לעשות כסף’.

“מסלול החיים” הטבעי של האמונות
כדי ליצור באופן מדויק אמונה מעצימה יותר, עלינו להתחקות אחר תהליך שינוי האמונות הטבעי, שכולנו עוברים באופן לא מודע בחיינו. השלבים הראשוניים בתהליך זה הם להתחיל להטיל ספק באמונה כלשהי ולשקול לאמץ אמונה חדשה ו’נכונה’ יותר.

נחזור לגלית. היא נשאלה איזו אמונה הייתה רוצה לאמץ לגבי עצמה, אמונה חדשה שאם תאמין בה בכל ליבה, היא תאפשר לה להתחיל במימוש הפרוייקטים. גלית בחרה באמונה ש”היא מסוגלת להרוויח כסף רב בכוחות עצמה”. כדי לאפשר לה להיפרד מהאמונה שהגבילה אותה ולהיפתח לאמונה מתאימה ומאפשרת יותר, ביצענו עם גלית את אחד התהליכים העוצמתיים לשינוי אמונה מגבילה והחלפתה באמונה מעצימה, הנקרא תהליך “שינוי אמונות בהליכה”.

כדי לאפשר שינוי אמונה בצורה קלה וטבעית יותר, התחקו חוקרי ה-NLP אחר התהליך הטבעי המתחולל בכל אחד מאתנו באופן לא מודע ושבמהלכו אנו בהחלט משנים את אמונותינו במהלך החיים. הם ניסחו מודל פשוט ובו שישה שלבים:

1. איתור האמונה העכשווית/המגבילה.
2. להתחיל להטיל ספק באמונה זו (“הממ…אולי מה שחשבתי עד היום הוא לא כל כך נכון”).
3. זניחת האמונה הישנה (“אני מבינה כעת שהאמונה הזו לא נכונה ואני ממקמת אותה ביחד עם עוד דברים שהאמנתי בהם בעבר, כמו ‘המבוגרים יודעים הכי טוב’ או ‘כשכוכב נופל אפשר לבקש משאלה'”).
4. להבחין באמונה חדשה.
5. להיפתח לאמונה החדשה (“הממ…אולי הדבר שחשבתי שהוא לא נכון או לא קשור אליי, הוא כן נכון וקשור אלי”).
6. להוסיף את האמונה החדשה למערכת האמונות הבסיסית ביותר שלי (“כן, הדבר הזה הוא נכון, ממש כמו שנכון שאסור לפגוע בילדים ושאעשה הכל כדי שמשפחתי לא תיפגע”).

כשהבהרנו וחיזקנו את האמונה החדשה והמעצימה, החלה להיווצר תוכנית פעולה חדשה. גלית התחילה לחייך וליצור לוח זמנים להכנת הקרקע למימוש הפרוייקט הראשון. כשנה לאחר מכן, היא גילתה שהרוויחה פי שלושה (!) מבעבר והיד עוד נטויה.

אופן העבודה בשיטת ה-NLP מאפשר ליצור חוויה שהיא טבעית עבור המטופל, אך נוצרת באופן יזום וממוקד. התהליך נמשך פחות משעה והוא מרגש ומשחרר כאחד. ל-NLP כלים רבים נוספים המיועדים לפרק אמונות מגבילות ולהציב תחתן אמונות מעצימות ומאפשרות יותר. כשאדם מונע על ידי כוחן של אמונות מעצימות המוטמעות בתוכו, קל לו יותר לבצע את המשימות הנדרשות בדרך להגשמת מטרותיו.
אלברט אינשטיין אמר פעם: “הדבר היחיד ששווה לדעת הוא האם היקום הוא מקום ידידותי או לא?”. התשובה שכל אדם נותן לעצמו, היא זו שתקבע את מערכת האמונות שלו ואת מהלך חייו.

מאת אפרת שמר ויפעת וינשטיין-זהר
המאמר פורסם ב’וואלה ניו אייג’.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP. למידע נוסף לחץ כאן