האמונות שלנו על עצמנו יקבעו כיצד תראה המציאות סביבנו – איך נוכל להשתחרר מכל מחשבה שמגבילה אותנו ולממש את מטרותינו

לפי שיטת ה- NLP אמונות הן פרשנויות והערכות שלנו לגבי עצמנו, אנשים אחרים והעולם שמסביבנו. דפוסי חשיבה אלו הם לעתים לא מודעים ולכן קשה לזהות אותם.

 

הקשר בין אמונות, פיזיולוגיה ובריאות

מחקרים מצאו שיש קשר בין אמונות לתפקוד הפיזיולוגי. האמונות ‘ממוקמות’ במוח האמצעי, במערכת הלימבית ובהיפותלמוס. המערכת הלימבית קשורה לרגשות ולזיכרון ארוך הטווח. היא משמשת ליצירת אינטגרציה של מידע המגיע מהקורטקס, המוח הקדמי, ומווסתת את הפעולה האוטומטית של העצבים (היא אחראית על השליטה האוטומטית בפעולות הגוף הבסיסיות, כמו: קצב הלב, טמפרטורת הגוף, הרחבת האישונים ועוד).

מאחר ואמונות נוצרות בעומק מבנה המוח, הן יוצרות מצב גופני עמוק ובסיסי ומביאות להפעלת תגובות לא מודעות. למעשה, אחת הדרכים שבהן אנחנו יודעים שיש לנו אמונה כלשהי, היא היווצרותה של תגובה פיזיולוגית בלתי רצונית: “הלב פועם בעוצמה”, “הדם רותח”, או ש”העור מצטמרר”. כך גם פועל הפוליגרף בבואו לגלות מתי אדם “משקר”: אנשים מגיבים פיזיולוגית באופן שונה, כשהם מאמינים במה שהם אומרים ובאופן שונה כשהם מקריאים טקסט סתמי ובוודאי כשהם ממש משקרים.

לאמונות השפעה נוירולוגית ישירה על גופנו ולכן ניתן להבין את הקשר בין אמונות להחלמה ולבריאות. אדם המאמין עמוקות שהוא לוקה במחלה קשה, יארגן את חייו סביב אמונה זו ובאופן לא מודע יקבל החלטות המשקפות את אמונתו. אדם המאמין, כי מחלתו היא זמנית וניתנת לריפוי, יבצע החלטות מסוג שונה לגמרי.

בספר “לשוב ולהיות בריא” (מאת ד”ר א. קארל סימונטון, סטפאני מתיוס – סימונטון וגליתיימס ל. קרייטון), מופיע סיפור על אישה שאימצה תינוק, שהאמינה בכל מאודה שאמהות צריכות ל”ספק ולייצר” חלב לילדיהן. כך שבפועל גופה החל לייצר חלב והיא יכלה להניק את תינוקה המאומץ. עד כדי כך.

 

בניית אמונות חדשות ומעצימות

עם השנים, פותחו בשיטת ה-NLP טכניקות והליכים שונים, שמטרתם לגשת למקום שבו “נולדה” האמונה ולבצע שינוי מערכתי לכיוון אמונה מעצימה. בכדי לאתר את האמונות המגבילות אותנו, עושה ה-NLP שימוש בטכניקות מילוליות, בהן מודלים לשוניים לפירוק ‘הנחות מראש’ של המטופל, שבהן ניתן להשתמש כשיחה או כמודל תשאול. לאחר שזוהתה האמונה המגבילה ונוסחה האמונה הרצויה, כדאי ורצוי לעשות שימוש באחד או יותר ממספר התהליכים המובנים שפותחו, על מנת להטמיע את האמונה החדשה ולהפוך אותה לאמיתית עבור המונחה.

אופן העבודה בשיטת ה-NLP מאפשר ליצור חוויה שהיא טבעית עבור המטופל, אך נוצרת באופן יזום וממוקד. ל- NLP כלים רבים נוספים המיועדים לפרק אמונות מגבילות ולהציב תחתן אמונות מעצימות ומאפשרות יותר. כשאדם מונע על ידי כוחן של אמונות מעצימות המוטמעות בתוכו, קל לו יותר לבצע את המשימות הנדרשות בדרך להגשמת מטרותיו.
אלברט אינשטיין אמר פעם: “הדבר היחיד ששווה לדעת הוא האם היקום הוא מקום ידידותי או לא?”. התשובה שכל אדם נותן לעצמו, היא זו שתקבע את מערכת האמונות שלו ואת מהלך חייו.