“לפעמים אני מנסה לחשב כמה קילוגרמים הורדתי והעליתי לאורך החיים” – כך התחילה ריקי (שם בדוי, כמובן) לתאר לי את עצמה ואת הסיבה להגעתה לטיפול – “אני חושבת שזה מגיע בקלות למשקל של קרנף קטן”.

“או גדול”, הוסיפה אחרי שתיקה קצרה. התבוננתי בריקי ולא זיהיתי עודף משקל משמעותי. הבגדים שלבשה החמיאו לה מאוד ומתחת לחזות העייפה היה ניתן להבחין בחיוניות רבה ואפילו בחדוות חיים של ממש.

 

“לאכול כשלא צריך את מה שאין בו צורך”

“אני אלופה בלאכול כשלא צריך את מה שאין בו צורך”, המשיכה ריקי – שמאוחר יותר סיפרה לי שהיא בת 47, נשואה ובעלת עסק קטן לשירותי עיצוב – לאפיין את אופן התנהלותה. כששאלתי אותה למה היא מתכוונת וציינתי שלא ניכרים אצלה קילוגרמים מיותרים, היא חייכה. “אני כבר מכירה את עצמי”, אמרה, “כשהכל טוב אני מצליחה גם לרזות ואפילו לשמור על המשקל. אבל כשפחות טוב”, החיוך שלה השתנה, “אני פשוט לא מסוגלת לסגור את הפה”.

למרות המודעות הגבוהה של ריקי, נדרשה עוד עבודה כדי לאפיין במדויק את המצבים שמייצרים הרגלי אכילה שלא משרתים אותה. באופן כללי כדאי לדעת שלאכילה רגשית – זהו המונח המקובל לאכילה שלא כתוצאה מרעב או צורך פיזי אלא מסיבות אחרות הקשורות לרגש – ישנם גורמים רבים אפשריים. ביניהם:

* עצב – בין אם כללי ובין אם בעקבות אירוע ספציפי

* כישלון – בהתאם לתפישה של האדם עצמו

* תחושת בדידות – שעלולה להתעורר גם כשהאדם אינו לבד

* כעס – על אדם אחר, על סיטואציה, כעס עצמי

* מצבי לחץ

* שעמום

ישנם כמובן עוד טריגרים אפשריים לאכילה רגשית. בהתאם הבסיס של טיפול NLP להרזיה נכונה ושמירה על משקל רצוי הוא זיהוי הגורם הספציפי אצל המטופל או המטופלת ומתוך כך הבנת הצורך שהאוכל משרת במצבים אלה.

עוד ועוד “הפסקות אוכל”

במקרה של ריקי, כך גילינו יחד במפגש השני, האכילה הבלתי נשלטת התרחשה בכל פעם שהיה עליה לבצע מטלה שהיא חששה ממנה, ובפרט במסגרת העבודה.

ריקי, כך התברר, זוכה לפידבקים חיוביים רבים מאוד מלקוחותיה, אולם גם כך, ולמרות שהעסק העצמאי שלה קיים למעלה מעשור ומפרנס אותה היטב, היא לא מרגישה בטוחה מספיק ביכולותיה. התוצאה: בכל פעם שניצב בפניה אתגר מקצועי (“ואיכשהו אני תמיד מושכת את הלקוחות הכי תובעניים וקפדנים”, ציינה בחיוך), היא דוחה את התחלת העבודה עליו וקודם כל אוכלת משהו. “ועוד משהו. ועוד משהו קטן, ועוד נשנושון”, היא השתהתה לרגע ואז עלתה אצלה הבעת הפנים המוכרת למטפלי NLP, זו שמעידה על היווצרותה של תובנה חדשה, “וגם באמצע העבודה על פרויקט כזה אני יכולה לעשות עשרות הפסקות אוכל”.

כיצד מתבצע טיפול NLP באכילה רגשית?

טיפול NLP באכילה רגשית נשען על ההבנה שהמקור למצוקה הוא הרגש ולא האוכל. למעשה במסגרת שיטת NLP המונח “אסור” אינו בשימוש ובוודאי שלא בהקשר של אכילה – שכן תת המודע, שבמקרים רבים מאוד הוא זה שמנהל אותנו, דוחף אותנו לא פעם לאכול דווקא את מה ש”אסור”. במקום הציווי לא לאכול מאכלים מסוימים או לאכול רק בנקודות זמן מסוימות – ציווי שמוליד תסכול רב כשלא עומדים בו, ואכן בלא מעט מקרים אכילה רגשית מלווה בבושה ואשמה – מטפל NLP יזהה ביחד עם המטופלים את הצורך הרגשי שהאוכל נועד לספק.

כמו כן יזוהו אמונות שונות בקשר לאוכל – למשל “אין לי שליטה על מה שאני אוכלת”, “יש מצבים שבהם אני אוכל בלי לשים לב”, “אף פעם לא אצליח לשמור על משקל רצוי לאורך זמן” וכו’. פיתוח המודעות למערכת היחסים עם האוכל, למצבים שבהם מתבצעת אכילה רגשית ולצורך שמספק אוכל בנקודות זמן מסוימות הכרחי כדי לנטרל את האוטומט של המטופלים וליצור סט אמונות חדש ואיתו גם סט התנהגויות חדש, כזה שבאמת משרת את הצרכים שלהם. בשיטת NLP כלים רבים להטמעת החשיבה החדשה ולעיגון ההתנהגות הרצויה, והבחירה ביניהם היא בהתאם לאישיות של כל מטופל ולאופי הטיפול.

במקרה של ריקי, ההצלחה הייתה מעבר לכל הציפיות (שלה. אני ידעתי שלכל טיפול NLP להרזיה הישגים מרשימים): מאז שהסתיים הטיפול, שכלל מספר מועט למדי של מפגשים בזכות הפתיחות של ריקי, חלפו כבר שנתיים. אחת לחודשיים-שלושה היא מעדכנת אותי לגבי המשקל שלה, וליתר דיוק מספרת שהוא נותר יציב ובדיוק זה הרצוי מבחינתה.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP 

למידע נוסף לחץ כאן

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

NLP להתמודד עם אתגרי גיל ההתבגרות

איך בעזרת NLP סגרתי יותר עסקאות