מעשנים מכירים זאת היטב, קפה משמעו סיגריה. התלמידים יודעים כי מבחן, משמעו סטרס. עבור בני משפחה רבים להגיע הביתה, משמעו לפתוח את המקרר ולראות ‘מה יש’. כל אלה ועוד הינן בעצם התניות.

 

מה היא התניה?

התניה, מלשון תנאי, היא תופעה התנהגותית-רגשית מופלאה ובה ‘נקשרים’ יחדיו דברים שונים והופכים להיות מותנים אחד בהופעת השני ובעצם הופכים להיות סוג של ‘כפתורי הפעלה’ סמויים האחד עבור השני. ישנן התניות נפוצות, כגון אלה שמנינו לעיל, והתניות ייחודיות לחלוטין. ניתן לומר כי לכל אחד מאיתנו אינספור התניות כאלה. רוב רובן של ההתניות נחוצות לנו על מנת שנוכל ללמוד במהירות ולשלוף את הלמידות הללו בקלות וללא מאמץ.
התניות הן חלק מהאוטומציה ההכרחית להישרדות, ומופיעות אצל כל בעלי החיים בטבע.

 

כיצד נוצרות התניות?

בקלות רבה. בכל פעם כאשר דברים מתרחשים במקביל על ציר הזמן, במיוחד אם התרחשותם המקבילה חוזרת על עצמה מספר פעמים, הם נוטים ‘להיקשר’. כאשר התניה נוצרת היא הופכת לאוטומטית וככזו היא מתרחשת מהר. כאשר המורה מוחאת כף בחוזקה וקוראת בקול רם בכיתה ‘שקט’, סביר להניח כי אם תחזור על כך מספר פעמים בכל פעם שהכתה רועשת, בפעמים הבאות הכתה תנמיך ווליום במהירות כאשר המורה תמחא כף בלבד.

 

התניות רגשיות

בגלל אפקט הסימולטניות, קורה לכולנו כי התניות רגשיות נשלפות באופן אוטומטי ומהיר כל כך, עד כי אינן מודעות, אך הן מורגשות היטב. התניות רגשיות נוצרו כאשר רגש מסוים התעורר בנו במקביל להתרחשות כלשהי, במקביל לשהייה בסביבה כלשהי, במקביל לביצוע פעולה כלשהי ועוד.

 

התניות מיותרות

אמנם רוב ההתניות נחוצות לנו מאד, אבל חלקן עשויות להיות מיותרות לנו וחלקן עלולות להיות אפילו מזיקות או מסוכנות ממש. בגלל היותן אוטומטיות, קשה מאד להעלותן למודע או לשלוט בהן.
כמה פעמים נכשלה דיאטה אחרי דיאטה בגלל ההתניה לאכול כשמשעמם, עצוב או כואב?
כמה פעמים נכשלו ראיונות עבודה בגלל האופן בו המראיינת או המראיין היו לבושים, או בגלל טון הקול שלהם והמרואיין או המרואיינת חשו מאוימים בלי לדעת למה? יש אין ספור דוגמאות לכך, לכולנו.

 

איך משיגים שליטה בהתניות לא רצויות?

כשלומדים NLP, התניות זהו אחד הנושאים המרכזיים בלמידה. בNLP התניה נקראת ‘עוגן’ וכאשר לומדים ליצור התניה באופן יזום, או להשתמש בהתניה קיימת באופן מודע, לומדים ‘עיגון’ או ‘עגינה’.
הדרך הטובה ביותר לשלוט בעוגן קיים ואוטומטי היא להפעיל מולו עוגן מתחרה ולהפעיל את שני העוגנים במקביל. פעולה זו נקראת ב-NLP ‘מיטוט עוגנים’. כאשר לומדים עד כמה פשוט למוטט עוגנים לא רצויים כאשר עושים זאת בדרך הנכונה, הרבה עומס רגשי מיותר יכול להשתחרר ולאפשר לנו להפנות יותר אנרגיה לתחומים אחרים ולפעולות אחרות ורצויות בחיינו.