“אני המטופל הכי קל שהיה לך אי פעם”, אמר לי אוהד (שם בדוי) בתחילת הפגישה הראשונה בינינו. “הסיפור הוא כזה: אני עובד במסעדה נחשבת, מקבל משכורת יפה, אבל מה שאני באמת רוצה לעשות זה קייטרינג טבעוני. חסכתי מספיק כסף כדי לפתוח את העסק, עשיתי את כל החישובים בעזרת מומחים ואני יודע שיש לו פוטנציאל בשמיים, אני יודע בוודאות שיהיו לי חיים טובים יותר” – הוא עצר לרגע ויכולתי להבחין בנחישות גם בעיניים שלו. “ושלא תחשבי שאני חי באשליות”, המשיך, “אני יודע שעסק משלך זה הרבה אחריות המון עבודה, אבל אני לא מפחד מזה. גם עכשיו יש עליי המון אחריות ואני עובד קשה”.

המבט המפוכח של אוהד על החיים הרשים אותי. לטיפולי NLP מגיעים מגוון רחב מאוד של בני אדם, שמחפשים דרך אפקטיבית להתמודד עם מגוון רחב מאוד של מצוקות וקשיים, ובאופן טבעי מודעות גבוהה היא בסיס מצוין להצלחה – למרות שגם אצל אוהד הייתה נקודת עיוורון, או כפי שהוא ניסח: “תהרגי אותי אבל אני לא מבין מה עוצר אותי מלפתוח כבר סופסוף את הקייטרינג הזה”.

מדוע אנחנו מפחדים משינויים?

פחד משינוי הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר. רוב בני האדם אוהבים יציבות ומעדיפים להיצמד להרגלים ישנים גם אם הם כבר לא באמת משרתים אותם.

סיבה אחת לכך היא שבכל שינוי יש אי ודאות, ואי ודאות היא דבר שמייצר מתח (דבר שרובנו משתדלים להימנע ממנו). סיבה שנייה היא שעד להשלמת השינוי ישנו פרק זמן מסוים של חוסר איזון וחוסר יציבות, וגם אלה נתפשים על-ידינו כלא רצויים (גם אם ברור לנו שלאחר אותו פרק זמן חיינו יהיו טובים יותר). לעתים נכנסות לתמונה הטיות מחשבה שונות: ייחוס מחיר גבוה לעצם ביצוע השינוי, יותר מכפי שהוא באמת יגבה מאיתנו, ייחוס תמורה נמוכה לשיפור באיכות החיים שלנו לאחר השינוי או ייחוס מחיר גבוה יתר על המידה לחוסר יכולת להשלים את השינוי תוך התעלמות מהמחיר שאנחנו משלמים כתוצאה מההיצמדות להרגלים הישנים.

בנוסף, כל שינוי הוא במידה מסוימת ויתור על שליטה, דבר שאינו קל עבורנו ובפרט במקרים שבהם לאדם יש חוויות עבר שליליות שקשורות לאובדן שליטה ולשינויים – וזו גם הייתה הסיבה העיקרית לתקיעות אצל אוהד.

“לא עדיף הקושי שאני כבר מכיר?”

במסגרת הטיפול באוהד, גילינו שישנם עוד שינויים בחיים שהוא מבין כי כדאי לו לבצע ובכל זאת הוא דוחה אותם. בפרט סיפר לי אוהד שהוא כבר לא מצליח להיות מי שהוא באמת עם החברים שלו, “אבל לא יודע, איפה עכשיו בגיל 29 אני מוצא חברים חדשים? ומה, להתחיל להתרגל לכל השגעונות של אנשים שאני לא מכיר? לא עדיף הקושי שאני כבר מכיר?”

כדי לאתר את הגורם הספציפי לפחד משינוי אצל כל אדם, מטפלים ב-NLP מזהים את האמונה או האמונות שבעצם מקבעות את ההרגלים שכבר אינם רלוונטיים ותוקעות את האדם במצב הנוכחי. במקרה של אוהד, הצלחנו לגלות (במהירות רבה למדי) שהמקור לפחד היה השינויים התכופים במהלך הילדות שלו בעקבות גירושי ההורים ומעברי הדירות הרבים. אמנם אוהד נהנה לדבריו מקשר יציב גם עם אמו וגם עם אביו, אבל הפרידה שלהם עצמה הייתה אירוע שלילי מאוד מבחינתו, וכל מעבר דירה – כלומר שינוי משמעותי בחיים – נתפש כחלק מאותו אירוע שלילי. בנוסף, כל מעבר לבית ספר חדש גרם לאוהד לאבד חברים שרכש, כך שבתת המודע שלו נוצר חיבור חזק בין שינוי לאובדן.

איך NLP מאפשרת לנו להשתנות ולחיות את החיים שאנחנו באמת רוצים?

כדי לנתק את החיבור בין שינוי לבין חוויות שליליות ואמונות מגבילות, יש ב-NLP כלים רבים מאוד. כבר העלאת החיבור הנ”ל למודעות היא תחילתו של שינוי, שכן ברגע שהאדם מבין שהוא מפחד משינויים בהווה בגלל משהו שקרה לו לפני 20 שנה (או כל סיבה אחרת שיצרה זיקה בתת מודע בין שינוי להתרחשויות שליליות), הוא גם מבין שיש לו בחירה. כדי לעזור למטופלים לבחור את הבחירה הנכונה עבורם, נעזרים מטפלי NLP בדמיון מודרך ובכלים נוספים שגורמים לאדם להתנסח באופן שונה, וכתוצאה מכך נוצרים חיבורים חדשים במוח שמובילים לתפישה חדשה ואיתה התנהגות אחרת, זו שהאדם שאף אליה.

במקרה של אוהד, ההצלחה הייתה מרשימה במיוחד וגם אחותו זכתה לרווח משמח: אוהד הוא זה שסיפק את שירות הקייטרינג לחתונתה, וכל האורחים ליקקו את האצבעות ולא הפסיקו להחמיא – לאחותו על הבחירה המוצלחת ולאוהד על שפע המטעמים הטבעוניים.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP 

למידע נוסף לחץ כאן

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

מונידאל 2018- הטראומה של נבחרת ברזיל

לא מצליחה לרזות? שיטת NLP להרזייה