הריון הוא חוויה מרגשת מאוד מצד אחד, ומצד שני גם כזו שעשויה להיות מטלטלת מאוד. במהלך 9 החודשים שבהם מתפתחים חיים חדשים ברחם, חווה האישה ההרה שינויים פיזיים משמעותיים, חווה מנעד רחב של רגשות, לעתים עזים, מוצפת במחשבות אודות ההיריון עצמו, אודות הלידה (אירוע רב עוצמה, גם למי שכבר ילדה ובעיקר למי שטרם) וגם אודות התמורות שיחולו בחייה לאחר הלידה. באופן כללי, אישה הרה נמצאת בתקופה של אי ודאות משמעותית – שלא תמיד קל להתמודד איתה.

אחת הדרכים המומלצות להתמודדות מיטבית עם הריון ולהכנה אופטימלית ללידה ולשינויים שצפויים לבוא היא דמיון מודרך – שיטה אפקטיבית באופן כללי עבור מגוון רחב של מצבי חיים.

האתגרים והחששות במהלך הריון

במקביל להתרגשות ולציפייה, כולל כאמור הריון מגוון רחב מאוד של מחשבות ורגשות. נשים הרות רבות חוששות כי תשעת החודשים ישנו את הגוף שלהן ואת החיים באופן כללי במידה ניכרת עד כדי כך שלא יוכלו לחזור להיות מי שהיו קודם לכן, חוששות מפני הלידה ובפרט מכך שזו עלולה להיות חוויה מכאיבה מאוד או ממושכת מאוד, חוששות מפני סיבוכים שונים במהלך הלידה, חוששות כי השינוי הצפוי יטלטל את התא המשפחתי ויפגע בו, חוששות כי לא ידעו מה לעשות עם הרך הנולד, חוששות שלא יצליחו להיות אמהות “טובות” וישנם עוד ועוד חששות – שניתן לראות בהם גם אתגרים משמעותיים עבור האם, ואם תתמודד איתם היטב ועם עזרה, לא רק שתעבור את ההיריון והלידה בקלות רבה יותר, אלא גם תתעצם בזכות החוויה.

למי מתאים דמיון מודרך במהלך הריון?

לכולן. כל אישה הרה שמרגישה שחוסר הוודאות מקשה עליה ליהנות מהתקופה המרגשת, שהתמורות הפיזיות בגופה מכבידות עליה יתר על המידה, שחוששת ואף חרדה מפני העתיד, תיתרם עד מאוד מטיפול בדמיון מודרך.

דמיון מודרך הוא כלי עוצמתי באופן כללי. הסיבה לכך היא שהמוח שלנו לא מבחין בין “מציאות” לבין “דמיון”, בין פעולה שמתבצעת “באמת” לבין פעולה שאנחנו מדמיינים באופן מפורט ומדויק. מבחינת מערכת העצבים האנושית, אין הבדל בין אותות שמגיעים מאברי החישה לבין האותות שנוצרים כשאנחנו מדמיינים, ועל כן לדמיון יש השפעה עצומה עלינו וביכולתו לחולל שינויים רחבי היקף ועמוקים מאוד בתפישת העולם שלנו. בפרט כשמדובר בדמיון מודרך, כלומר כשאנחנו מדמיינים סיטואציות, תחושות ורגשות בעזרת מדריכים מקצועיים שמסייעים לנו להגיע לחוויות החיוביות ביותר עבורנו, באופן המפורט ביותר, כך שהאימפקט יהיה המשמעותי ביותר האפשרי.

יתרונות הדמיון המודרך עבור נשים הרות

בנוסף ליכולת ליצור שינוי משמעותי בתפישת העולם, ועל כן גם בהתנהלות היומיומית, יש לדמיון מודרך בהריון יתרונות חשובים נוספים.

ראשית, ניתן לתרגל דמיון מודרך גם בבית. לאחר שנרכש הבסיס ומקבלים את הכלים לביצוע הצלילה בדמיון באופן מודרך, עם מטפלים מוסמכים ומנוסים, יכולה כל אישה הרה לעשות זאת גם בלי להגיע לטיפול. בזכות אופציה זו יכולות נשים בהיריון לנטרל ביעילות ובקלות כל תחושה שלילית וכל חשש מיד כשהם מתעוררים, בכל מקום שבו הן נמצאות – מבלי להידרש להגיע לקליניקה או להשתמש בעזרים ספציפיים. עבור אישה הרה, שבמקרים רבים יכולת ההתניידות שלה נפגעת במידה מסוימת ושגרת יומה מתאפיינת בעייפות, זהו יתרון משמעותי.

יתרון שני הוא ההתאמה המלאה לאישיות הספציפית של כל אישה – גם כשהדמיון מודרך, ובעצם בפרט כשכך מתבצעת הצלילה אל הדמיון, התכנים שעולים הם כאלה שנובעים ספציפית מאישיותה של האישה ההרה, החששות המדויקים שמלווים את ההיריון, הרצונות העמוקים שלה, השאיפות והחלומות שלה, ובהתאם היא יכולה לעצב לעצמה מציאות רצויה ולהגיע אליה.

איך מתבצע דמיון מודרך בהריון?

על-מנת ליהנות מכל היתרונות של דמיון מודרך בהריון, כל שצריך הוא מקום שקט ואינטימי ו-5 דקות. מוזיקת רקע נינוחה ונר או שניים יכולים לסייע ולתרום לרגיעה, אך אינם חובה. בשלב הראשון נושמת האישה ההרה מספר נשימות עמוקות שעוזרות להתחיל לפוגג את המתח ולהיכנס למצב של הרפיה מוחלטת. לאחר שהאישה מתחברת לנשימות, היא יכולה לדמיין את עצמה בסיטואציה נעימה עבורה – במקום אמיתי או דמיוני, סגור או פתוח, לבד או עם אחרים, כל מה שמתאים לה. הנינוחות והשלווה שהיא חשה באותו מקום מאפשרים לאישה להסיר מעצמה את כל החששות והחרדות והתחושות הפיזיות הלא נוחות, לדמיין כיצד הכל קל, רגוע ובטוח. זהו כמובן תרגול בסיסי, ובעזרת מדריכים מנוסים ניתן להוסיף עוד אפשרויות, כולל תרגול דמיון מודרך עם בן הזוג, ניצול כוחו של הדמיון ליצירת קשר עמוק עם העובר ועוד.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
דמיון מודרך מהבית בקורס דיגיטלי
דמיון מודרך לפני השינה
קורסים נוספים