תהליך “תרפיית קו הזמן” יעזור לכם להשתחרר מפחדים שאינם משרתים אתכם ולהשאיר מאחור רגשות שליליים שנחוו בעבר.

“אין לי מושג מה קרה כאן עכשיו, אבל בפעם הראשונה בחיי אני לא מרגישה את הפחד הזה!”
אלה (שם בדוי) הביטה בי מחייכת. חייכתי בחזרה. זה שוב עבד. זו לא הפעם הראשונה בה אני שומעת את המשפט הזה בדיוק בסיומה של פגישה בה השתמשתי בהליך של “‘תרפיית קו-הזמן“.
אלה היא מורה לחינוך מיוחד, בת 39, נשואה ואם לשניים. היא הגיעה אליי בעקבות מעצורים רגשיים בעזיבת מערכת החינוך וביציאה אל השוק הפרטי. עד מהרה התברר כי הקושי המרכזי הוא פחד חסר הגיון לאבד את כל כספה ולהישאר חסרת כל. בכל פעם שחשבה להגיש את התפטרותה ולצאת לעצמאות, היא חשה פחד עצום מלווה בתסמינים גופניים, הסובב סביב תרחישים עתידיים קשים בהם היא נזרקת לרחוב עם ילדיה וכו’. באופן פרדוקסלי היא מצאה את עצמה נשארת במערכת החינוך, מרוויחה משכורת זעומה ומוותרת על הכנסה גבוהה פי כמה כמורה וכיועצת פרטית בשל הפחד לעזוב ולהיוותר חסרת כל. כמו כן, סבלה מפחד משתק בכל פעם שרצתה לברר בבנק, אפילו דרך האינטרנט, את מצבה הכספי, מה שהקשה עליה עוד יותר לתכנן את עתידה ולשלוט בכלכלתה.

במהלך השנים בהן אני עובדת כמנחת תהליכי שינוי בשיטת ה-NLP פגשתי פעמים רבות אנשים שעצרו את עצמם, בניגוד לכל טיעון הגיוני, מלהתקדם ולהתפתח בשל רגשות כגון כעס, אשמה, עלבון וכמובן פחד.

מצאתי כי בעזרת ההליכים המובנים של שיטת ה- NLP קל יחסית להתגבר על קשיים שכאלה. באמצעות בירור האופן בו המוח האנושי ‘מקודד’ ומאחסן זכרונות וחוויות המעוררים בנו רגשות קשים ניתן לדעת כיצד לשנות קידוד זה ולהביא לשינוי משמעותי בהרגשה תוך זמן קצר מאד.

“תרפיית קו-הזמן” היא אחד התחומים שהתפתחו ב-NLP והיא מתרכזת בעיקר באופן בו מוחנו ‘מקודד’ את מושג הזמן שלנו. זהו כלי יעיל ומדויק המשמש אותי רבות בעבודתי.

אכן, מאז שחר ההסטוריה היה המין האנושי מודע למהלך הזמן. פילוסופים רבים דנו ברעיון הזמן, מדענים עסקו במדידה מדוייקת של זמן, אך רק מפתחי ה-NLP,בשנות השבעים של המאה שעברה החלו להשתמש באופן בו אנו מודעים לזמן, כתפישה טיפולית.

רעיון ‘קו הזמן’ מתאר את הדרך בה אדם מייצר ומאחסן באופן לא מודע את מחשבותיו.

האם תהיתם אי פעם כיצד אתם מבדילים בעיני רוחכם בין חוויות שקרו בעבר לבין חוויות שעדיין לא קרו?
כאשר אתם מתכננים את יום המחר, או אירוע חשוב כלשהו בעתידכם, כיצד אתם יודעים שמדובר בתכנון לעתיד ולא במשהו שכבר התרחש?
אתם פשוט יודעים.
ב-NLP לא קיבלו את התשובה הזו כפשוטה וחקרו לעומק את האופן הלא מודע בו אנו בונים בעזרת חוש הראייה, השמיעה, המישוש, הריח והטעם את מחשבותינו והרהורינו, ומה בבנייה זו מסייע לנו לשייך את המחשבה או את ההרהור לעתיד או לעבר. ‘קידוד’ הזמן במוח נעשה באופן דומה מאד לצופן או לקוד המגדיר את פעולתה של תוכנת מחשב.
‘קו-הזמן’ מאפשר לאבחן כיצד כל אדם מבדיל בין זיכרונות העבר שלו לבין חוויית ההווה שלו ולבין מחשבותיו אודות עתידו.
“תרפיית קו הזמן” מאפשרת עבודה עם ה’קידוד’ הלא-מודע של זכרונותינו, הכחדת תוצאות חוויות העבר השליליות ושינוי דפוסים ש”אינם הולמים”.
עבודה זו מאפשרת ניהול תגובות רגשיות בלתי רצויות הבאות לידי ביטוי בחיי היומיום כגון: התפרצויות זעם, תקופות של אפאתיה, דיכאון, עצב וחרדה כרוניים ועוד. תגובות רגשיות אלה גורמות לאנשים לקשיים בהשגת איכות החיים לה הם זכאים ואותה הם רוצים לעצמם.

אלה הונחתה על ידי ליצור את קו-הזמן שלה ולדמיין כי היא יכולה לרחף מעליו. כאשר התבוננה בו מלמעלה, יכלה לאתר בקלות אירוע בעברה שיצר השפעה על תפיסת הביטחון הכלכלי שלה בהווה.
גילינו כי כאשר התרחש האירוע, הוא קודד במוחה לא כאירוע עבר, אלא כאירוע ללא זמן, שחי בה כהווה לכל דבר ולכן תמיד ישפיע עליה כאילו הוא קורה כעת. דבר נוסף ומעניין שהתגלה היה כי האירוע ההוא אפילו לא היה קשור לכסף או לכלכלה…
היא הונחתה לבצע שינויים בקידוד על מנת לתפוס אותו כאירוע השייך לעברה וכך גם היתה מסוגלת להפיק ממנו למידה רבה יותר ולשחרר את הפחד. לאחר מכן הונחתה ‘לעדכן’ את קו הזמן ולהתאימו לקידוד החדש.
לקראת סיום הפגישה הונחתה אלה להרהר שוב בעתידה המקצועי, כפי שעשתה פעמים כה רבות, אך הפעם הרהור זה לא עורר בה את הפחד הרגיל, אלא הופיע כתכנית עתידית לכל דבר ועניין. השינוי שגילתה כי חל בהרגשתה גרם לה לבטא בהשתאות את המילים שפתחו מאמר זה: “אין לי מושג מה קרה כאן עכשיו, אבל בפעם הראשונה בחיים שלי אני לא מרגישה את הפחד הזה!” וכך הסתיימה פגישתנו. נפגשנו עוד מספר פעמים נוספות על מנת לאפשר לה לשנות הרגלים ואמונות נוספים שצמחו עם השנים סביב החרדה הכלכלית.
את שנת הלימודים תשס”ז החלה אלה כיועצת במרכז לאבחון ליקויי למידה אליו התקבלה בקלות, והייתה מרוצה מאד מן המשכורת החדשה שלה.

כאמור, שיטת ה-Time Line Therapy™ מאפשרת הסרת החלטות מגבילות, עימן חיים אנשים לעיתים במשך שנים רבות, ועל פיהן הם מנהלים את כל חייהם, כגון: “אני לא מספיק טוב”, “לעולם לא אהיה מספיק עשירה” או “לא מגיעה לי זוגיות טובה”. החלטות אלה יוצרות מגבלות מלאכותיות המפריעות ליכולת ליצור מטרות ויעדים ברי השגה.
זהו כלי חשוב על מנת לבצע עיבוד ושינוי בתפישתם של נושאים שונים הטמונים בעבר וכך לחיות את החיים עם הפנים קדימה תוך מימוש מלא יותר של הפוטנציאל האישי.

מאת אפרת שמר
המאמר פורסם ב’וואלה ניו אייג’

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP. למידע נוסף לחץ כאן