לילדים שלנו – לכולם, בלי יוצא מהכלל – יש פוטנציאל עצום ליהנות מהחיים ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלהם. מצד שני, אין כמעט ילד שיצליח לעשות זאת, או יהפוך למבוגר שממצה את הפוטנציאל שלו, בלי עזרה. בחלק מהמקרים ההורים יכולים לספק את כל הסיוע הנחוץ, אבל לפעמים אין להם את הכלים החיוניים – ובמקרים אלה כדאי להכניס לתמונה את שיטת ה-NLP, שכוללת מגוון רחב של כלים שיכולים לחולל פלאים בחייהם של כל ילד וילדה.

באילו מקרים מסייעת שיטת ה- NLP לילדים?

הכלים המגוונים של ה-NLP (ראשי תיבות של Neuro Linguistic Programming) מסייעים לילדים ליהנות מחיים עם איכות ולהתמודד בהצלחה עם מצוקות שונות.

בפרט, אפקטיבית השיטה במקרים הבאים:

* הערכה עצמית נמוכה וביטחון עצמי ירוד

* קשיים חברתיים

* חרדות

* פחדים מסוגים שונים

* קשיי למידה

* קושי ליצור תקשורת יעילה ונעימה עם הסביבה

* מוטיבציה נמוכה באופן כללי

*תופעות התנהגותיות לא מודעות כגון: הרטבת לילה, אלימות, ‘טיקים’ ועוד.

חשוב לציין, שבכל מקרה ההורים הם חלק מהתהליך – דרך קבלת כלים שבעזרתם יוכלו לעזור לילדים (במקום להשתמש בכוח ובסמכות שמייצרים הסתגרות, ריחוק או רצון למרוד) ודרך שינוי התפישה שלהם ובפרט התקשורת שלהם עם הילדים.
עוד חשוב לציין, כי טכניקות ה-NLP בטיפול בילדים לעיתים קרובות מותמרות לכדי משחקים, הפעלות או סיפורים דינמיים המתאימים לגיל המטופל.

איך טיפול בNLP לילדים מפחית חרדות?

ילדים רבים סובלים מהפרעות חרדה שונות – למשל חרדה מכך שההורים לא יאספו אותם מבית הספר, מפני שהות במעלית, מפני טיסות ועוד. רמת החרדה הגבוהה פוגעת משמעותית ביכולת ליהנות מהחיים ומשפיעה במידה בלתי מבוטלת גם על חיי המשפחה כולה. טיפול בחרדות בעזרת NLP מצליח לשנות את המצב לטובה באפקטיביות גבוהה ובזמן קצר יחסית, גם אצל ילדים.

כל הפרעת חרדה היא תוצר של מחשבות בעלות אופי שלילי שמייצרות סימפטומים פיזיים שונים כגון כאבי בטן, זיעה קרה ודופק מואץ.
בהתאם, הבסיס להפחתת החרדות באמצעות NLP הוא שינוי דרך החשיבה, ובפרט נטרול אמונות שליליות, תחושות אשמה, מצב רוח ירוד ולחץ.

עוד חשוב לקחת בחשבון שבחלק מהמקרים החרדה היא תוצאה של אירוע טראומתי בעברו של הילד – הטראומה יכולה להיות חוויה אלימה (כלפיו או כזו שהיה עד לה), מריבות קשות בין ההורים, מוות במשפחה וישנם עוד סוגי טראומות, כשבכל מקרה התגובה של הילד, שעדיין לא מצויד במנגנוני הגנה חזקים מספיק בפני אירועים כה קשים, היא חרדה. למעשה מבחינת אותם ילדים שחוו טראומות, האירוע הקשה עלול לחזור על עצמו שוב, בכל נקודת זמן, ועל כן המחשבות השליליות שפוקדות אותו לעתים קרובות.

בכל מקרה המפתח להפחתת רמת החרדות ב- NLP הוא לזהות את דפוסי המחשבה שמייצרים את החרדה ואת אותן אמונות מגבילות שמונעות מהילד למצות את חייו ויכולותיו. הכלים האפקטיביים של ה- NLP מאפשרים זיהוי דפוסים אלה גם אם הילד עצמו כלל אינו מודע אליהם (ומטבע הדברים חלק גדול מהילדים אינו מודע אליהם), ולאחר שזוהו הגורמים להיווצרות הפרעת החרדה, אפשר ליצור שינוי.

השינוי משול למעין תכנות מחדש של המוח: אנשי המקצוע המטפלים ב-NLP בילדים אמונים על יצירת אינטראקציה מוצלחת עם הילדים, כזו שמבוססת על אמון, ובזכות אינטראקציה זו מתאפשרת הרחבת המבט של הילד כך שהוא יוכל לראות גם תרחישים חיוביים ולא רק שליליים. במקביל הוא לומד “להתיידד” עם החרדה, וליתר דיוק לאמץ את המרכיבים החיוניים שיש בה (למשל זהירות מפני מצבים שעלולים באמת לסכן אותו), ומאמץ היגדים חדשים, חיוביים יותר, שמשפיעים גם על המבנה הנוירולוגי במוח ומשנים אותו – בדרך זו ההתבוננות הרחבה יותר על המציאות וצורות הביטוי החדשות משנות גם את ההתנהגות של הילד ובסופו של תהליך מונעות את היווצרות החרדה, את הסימפטומים הפיזיים הלא נעימים שנלווים אליה ואת המגבלות שהיא מייצרת.

בנוסף, מסייעת שיטת ה- NLP לילדים בעלי הפרעת חרדה להתמודד בצורה טובה יותר עם הסימפטומים הפיזיים של החרדה, כך שגם אם הילד חווה חרדה, הוא יחזור מהר יותר ובאפקטיביות גבוהה יותר לשגרה.

איך עוזרים הכלים של NLP לילדים עם קושי בלמידה?

האופן שבו מסייעים כלי ה- NLP לילדים שסובלים מקשיים בלמידה דומה לאופן שבו מפחיתים רמות חרדה בעזרת השיטה.

השלב הראשון, הוא זיהוי האמונות השגויות שחוסמות את הילד – למשל “אני גרוע במתמטיקה” או “המורה לא סובלת אותי”.
השלב השני, הוא המרת דפוסי החשיבה השליליים בכאלה שיכולים לסייע לילדים למצות את כישוריהם ויכולותיהם ללמוד (וכדאי לזכור, שלמידה מתבצעת לאו דווקא במסגרות הפורמליות אלא כל הזמן, והיא מהווה את אחד המפתחות העיקריים להתפתחות מיטבית בכל שלבי החיים).

המרת המחשבות המגבילות בכאלה שמעניקות לילד חוסן פנימי ויכולת להתמודד טוב יותר עם אתגרים לימודיים, משנה כאמור את מבנה המוח, ומייצרת שינוי יציב ומשמעותי. בנוסף, ניתן לפתור גם קונפליקטים עם הסביבה ודימוי עצמי משופר.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLPלמידע נוסף לחץ כאן