לשנות את העבר, לחיות את ההווה, ליצור את העתיד
09-8326785

טיפול בחרדות בצורה אפקטיבית

טיפול בחרדות בצורה אפקטיבית

חרדה היא אחת התחושות היותר קשות שעלולה לפקוד אותנו, ולמרבה הצער בשנים האחרונות מסתמנת מגמה מובהקת של גידול במספר הסובלים מחרדה כלשהי ברמה כזו או אחרת. קשה להגיע לנתונים מדויקים, שכן באופן טבעי לא כל מי שסובל מחרדה מדווח על כך וזוכה לטיפול, אולם ההערכות הן שמדובר בכ-25% מהאוכלוסייה – כלומר אחד מכל 4 בני אדם סובל מאי שקט ומתח רב, עד כדי הפרעה של ממש להתנהלות היומיומית, בשל איום או סכנה, בעיקר עתידיים וכאלה שהוא חש חסר אונים מולם.

ישנו מגוון רחב של שיטות טיפול בחרדה, ו-NLP היא אחת האפקטיביות שבהן, ובפרט כשמשולב בכך גם דמיון מודרך.

 

הפיכת ה”אויב” לידיד

המהות של טיפול NLP בחרדות הוא הפיכת ה”אויב” שהאדם חש כי הוא מאיים עליו ומסכן את קיומו לידיד, למשהו שנועד לעזור לאותו אדם להשיג מטרה כלשהי.

בהתאם השלב הראשון בטיפולי חרדה באמצעות NLP הוא סיוע למטופל להבין מהו תפקידה של אותה חרדה בחייו. הבנה זו מקלה על הקושי להתמודד עם השפעות החרדה, מייצרת רגיעה מסוימת ומאפשרת התבוננות מעמיקה בשורשי החרדה ומתוך כך יכולת להפריד בין החלקים הרצויים בה לבין אלה שיש לסלק.

לדוגמה, אם אדם סובל מחרדת טיסות, ניתן לעזור לו להבין שהחרדה רוצה לשמור עליו ושבאופן כללי חשוב להיות זהירים – ואז לזהות את המרכיבים הבעייתיים בחרדה.

 

ההטיות שמנטרל טיפול NLP בחרדות

הסיבות העיקריות להיווצרות החרדות הן מספר הטיות קוגניטיביות: למשל, התייחסות לאופציה אפשרית כאל ודאית, הערכה לא ריאלית של סיכויים וסיכונים או מתן תשומת לב מופרזת לאפשרויות שליליות תוך התעלמות מכאלה חיוביות. לדוגמה, אדם שמאמין כי אחת מכל 1000 טיסות לא מגיעה ליעדה (למרות שבמציאות הסיכון כמובן מזערי הרבה יותר) או מי שמתעמק בכל תאונת מטוס עלי אדמות ומתעלם מכל מיליוני הטיסות שנחתו בשלום.

הטיה בעייתית אחרת היא העצמת הנזק האפשרי – למשל אדם שסובל מחרדת קהל ומדמיין כיצד אלפי אנשים צורחים בזעם “בוזזזזזז” בזמן שהוא מנסה לנאום.

טיפול בחרדות מסייע לאדם לזהות את אותן הטיות שמייצרות את החרדה, ולפוגג אותן.

 

ריפריימינג

על מנת לפוגג את ההטיות, אחד הכלים העיקריים בטיפול NLP בחרדה הוא ריפריימינג (Reframing) – הגדרת הסיטואציה באופן אחר, חיובי יותר.

למשל, במקום להגיד “להופיע מול קהל זה מפחיד” אפשר לומר “כשאני עומד מול קהל אני מאוד מתרגש”, ובהתרגשות כמובן טמונה גם הבטחה ולא רק איום.

 

דמיון מודרך לטיפול בחרדה

על מנת להפוך טיפול בחרדות לאפקטיבי במיוחד כדאי לשלב בו גם דמיון מודרך.

הדמיון המודרך מאפשר למטופל ליצור תסריט חיובי במיוחד לגבי הסיטואציה ממנה הוא חרד – תסריט שכולל גירויים לכל החושים ועל כן ישפיע באופן אפקטיבי על מערכת האמונות ועל תת המודע.

מטרה נוספת לשילוב דמיון מודרך בטיפולי חרדה היא להעניק למטופל עוגן מרגיע שבו יוכל להשתמש כל אימת שהוא מרגיש שמפלס החרדה מתחיל לעלות. עוגן שכזה יכול להיות למשל בועה שעוטפת אותו ומגנה עליו, או כל דבר אחר, שהרי אין גבול לדמיון ולאפשרויות שהוא מעניק לנו.

Powered by WishList Member - Membership Software