לשנות את העבר, לחיות את ההווה, ליצור את העתיד
09-8326785

יוצרי השיטה

יוצרי השיטה

ריצ’רד בנדלר

נולד ב- 24.2.1950, מחבר ספרים ומרצה בנושאי התפתחות אישית.
ידוע בעיקר בשל היותו אחד מצמד האנשים שהגו ובנו את שיטת ה–NLP ביחד עם ג’ון גרינדר.

כאשר בנדלר הצעיר היה סטודנט באוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה, הוא עבד עבור הוצאת הספרים Science and Behavior Books כעורך מסייע בעריכת ספרו של פריץ פרלס, ממציא שיטת הגשטאלט. הוא התמחה בשיטה ועסק גם בהנחיית קבוצות בגישה זו. ג’ון גרינדר, בלשן ומרצה באוניברסיטה, הגיע יום אחד לקבוצה כדי לצפות בו והעיר כי את כל הערותיו ושאלותיו של בנדלר כמנחה הקבוצה ניתן להסביר באמצעות ‘דקדוק טרנספורמטיבי’, נושא בו התמחה גרינדר.

בעקבות המפגש עיצבו השניים יחדיו מודל תרפויטי וקראו לו ‘מטה-מודל’. מודל זה הפך לספרם הראשון “מבנה הקסם 1” (The Structure of Magic – 1975).

באותה תקופה היה בנדלר בעל הבית של גרגורי בייטסון, האנתרופולוג הידוע, ולאחר מכן עבר להתגורר בקומונה בהרים הסמוכה לסנטה קרוז ביחד עם בייטסון וזוגתו מרגרט מיד, ביחד עם עם ג’ון גרינדר ועוד. לבייטסון היתה השפעה רבה על השניים. הוא זה שהפגיש אותם עם ד”ר מילטון אריקסון, אשר על פי עבודתו עוצבו חלק מעקרונות הבסיס של ה-NLP.

בנדלר הקים הוצאה לאור משל עצמו, Meta Publications, והוציא ביחד עם גרינדר את “מבנה הקסם 2”, את “תבניות של טכניקות היפנוטיות של מילטון אריקסון 1 ו-2” (Patterns of the Hypnotic Techniques of Milton H. Erickson Volume II -1977) ואת “לשנות עם משפחות” (Changing With Families -1976) בשיתוף עם עם וירג’יניה סאטיר עצמה, מחלוצות הטיפול המשפחתי. כמו כן התעניין בנדלר מאד במשה פלדנקרייז ובתורתו, ואף פרסם את ספרו בהוצאת הספרים שהקים. לאחר מכן השתמש באלמנטים רבים של עבודה גופנית זו בסדנאות הרבות שהעביר.

בנדלר הגה בעצמו ובשיתוף פעולה עם אחרים רבים מעקרונות ה–NLP ורבות מהטכניקות של השיטה כגון: המטה-מודל, המודל של אריקסון, עיגון, תבנית הסוויש, ריפריימינג, לולאות מוטמעות (Nested Loops), קישור מצבים רגשיים, תתי-החושים ויישומיהם ואת קו-הזמן.

את תחום תתי-החושים פיתח ביחד עם טוד אפשטיין.

בנדלר ממשיך לפתח תבניות וטכניקות חדשות ומידי שנה הוא מכשיר בשיטת ה-NLP אנשים רבים יותר מאשר כל אחד אחר בתחום זה בעולם.

הוא פרסם ספרים נוספים בהם: “הכוח הטמון במוח”, “זמן לשינוי”, ו”הנדסת השכנוע” ביחד עם ג’ון לה-וול, ועוד רבים נוספים.

בנדלר מלמד כיום בשיתוף עם עם נשיא ארגון “The Society of NLP”‘, ג’ון לה-וול, וביחד עם פול מק’קנה, היפנותרפיסט הבמה הבריטי המפורסם.

 

ג’ון גרינדר

נולד בשנת 1940, דוקטור, סופר ובלשן.
ידוע בעיקר בשל היותו אחד מצמד האנשים שהגו ובנו את שיטת ה–NLP ביחד עם ריצ’רד בנדלר.

בשנות ה-60′ המאוחרות סיים תואר בפסיכולוגיה והתגייס לצבא האמריקני. הוא שירת כקפטן בכוחות המיוחדים באירופה בזמן המלחמה הקרה ולאחר מכן כנראה הועסק בסוכנות הביון האמריקאית.

כשפרש מעיסוקיו הצבאיים חזר אל ספסל הלימודים והפך לדוקטור לבלשנות. בשנות ה- 70′ המוקדמות החל ללמד כפרופסור באוניברסיטה שזה עתה הוקמה בסנטה קרוז, קליפורניה. במהלך הקריירה האקדמית שלו התמקד גרינדר בעבודתו של נועם חומסקי אודות “דקדוק טרנספורמטיבי” והתמחה בתחביר.

במהלך שנים אלה חבר לריצ’רד בנדלר בחקר עבודתם של המטפלים המפורסמים של אותה התקופה: פריץ פרלס, וירג’יניה סאטיר ומילטון אריקסון. ביחד עימו חיבר מספר ספרים שהפכו לבסיס המתודולוגי לשיטת ה-NLP.

גרינדר ובנדלר החלו להנחות סמינרים וסדנאות והשתמשו בהן כפלטפורמה לנסות ולפתח את השיטה תוך כדי שהם מלמדים אותה. מספר ספרים פורסמו בהתבסס על תמלולם של סמינרים אלה והמפורסם שבהם הוא “מצפרדעים לנסיכים” (Frogs into Princes -1979).

בתקופה זו התהוותה סביב גרינדר ובנדלר חבורה של סטודנטים ופסיכותרפיסטים שהרימו בעצמם תרומות משמעותיות לפיתוח שיטת ה-NLP ובהם רוברט דילטס, לסלי קמרון-בנדלר, ג’ודית דה-לוזיאר (שהיתה בת זוגו של גרינדר באותה עת), סטפן גיליגן ודיוויד גורדון. בשנות ה-80 פסקה החבורה מלעבוד יחדיו וכל אחד מחבריה פנה לעסוק ב-NLP ולפתח אותו בכיוונים שונים.

לאחר מכן ניסה בנדלר לקבל חזקה חוקית על השם “NLP” אך בשנת 2001 פסק בית המשפט כי זהו מונח כללי ועל כן אינו יכול להיחשב כסימן מסחרי.

גרינדר הקים ביחד עם כרמן בוסטיק, שופטת לשעבר ואשת עסקים, את “האקדמיה ל-NLP” ומתרכז כיום בתחום הידוע ב-NLP כ’מודלינג’.

 

חזרה לעמוד הבית

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אני מאשר את מדיניות הפרטיות של NLP-PLUS
Powered by WishList Member - Membership Software