יפתח (שם בדוי) עובד במחלקת המחקר של בנק גדול. הוא מוערך על-ידי עמיתיו וגם המנהלים הבכירים מודעים לכישוריו ולתרומתו לארגון. כולם מתארים אותו כשקדן, יסודי, רציני, מעמיק, כבעל יכולת לזהות במדויק מגמות עכשוויות ועתידיות בתחומים שלגביהם הוא מתבקש לספק דוחות והערכות, ורבים מנבאים לו עתיד מזהיר בבנק – אבל בדרך למעלה ניצב בפני יפתח מכשול.

כמי שניחן ביכולת אנליטית גבוהה, הוא ידע לשים את האצבע בדיוק על הבעיה: “אני מבין התפלגויות, מצוין בקורלציות, מעולה עם אקסל ושולט היטב גם בפאוור פוינט – אבל מול קהל התפוקה שלי נמוכה”. כבר בפגישה הראשונה שלנו יפתח ציין גם שהוא מודע לכך שהקושי לעמוד מול קהל ולהעביר תכנים כאלה או אחרים משותף לרבים ולרבות, אבל “זו לא חצי נחמה , ואפילו לא 2% נחמה”. כדוגמה הוא ציין מצגת מושקעת במיוחד שהפכה לחוויה מביכה (הוא הגדיר אותה כ”היה רע לתפארת”) – זה קרה במסגרת כנס שעסק בייצוא הישראלי לשווקים המתעוררים באסיה, ויפתח התבקש להעביר הרצאה על המגמות הבולטות בנושא זה. המצגת וההרצאה שהכין זכו לשבחים רבים, אבל בכנס עצמו הוא דילג בטעות על מספר שקופיות, הפך את סיאול לבירת וייטנאם ולא הבין מדוע הקהל מצחקק, פיזר אינספור “אה…” ו”אהמ…” לאורך כל ההרצאה בת ה-20 דקות, וכשראה צילום וידיאו שלו גילה שהוא לא מפסיק לגרד בזרוע ושהראש שלו רוב הזמן מושפל מטה.

מדוע קשה לנו לעמוד בפני קהל?

רוב בני האדם חוששים במידה מסוימת מפני הסיטואציה של דיבור בפני קהל. במקרים חמורים החשש הופך לחרדה של ממש, כשבהקשר זה חשוב לציין שגם קבוצה של 3-5 אנשים עשויה להיחשב כ”קהל”.

חרדת הקהל באה לידי ביטוי עוד לפני שמגיעים לסיטואציה – מי שיודע כי הוא עתיד להעביר הרצאה עלול להתקשות להירדם בכל הימים שלפני, להיתקף בהזעה מוגברת בכל פעם שהוא חושב על ההרצאה ועוד. בזמן אמת עלולים לפקוד את האדם סימפטומים פיזיים כגון חולשת שרירים, רעידות, דופק מואץ (עד כדי חשש מהתקף לב), הפרעות לנשימה הסדירה ועוד. בנוסף ישנם סימפטומים קוגניטיביים ובפרט קושי להתרכז עד בלק אאוטים של ממש, ובאופן טבעי התוצאה היא גם קושי רגשי של ממש (ערך עצמי נמוך עקב הכישלון) והימנעות מסיטואציות שכאלה – גם במחיר חוסר מיצוי היכולות ו-ויתור על קידום בעבודה.

בין הגורמים האפשריים להיווצרות חרדה זו, שנמנית על קבוצת החרדות החברתיות: פרפקציוניזם, ביקורת עצמית גבוהה יתר על המידה, חוסר ביטחון עצמי וכן חוויה קשה מול קהל בגיל צעיר (או אפילו הימצאות בסיטואציה שבה מישהו אחר עמד מול קהל וסבל). על-מנת לטפל באופן יעיל בבעיה, חשוב להבין מהו המקור שלה – לשיטת ה-NLP כלים הן לאבחון מדויק והן להבטחת שיפור משמעותי בתפקוד מול קהל.

שיפור יכולות עמידה מול קהל בעזרת כלי ה-NLP

על-מנת לפוגג חרדת קהל, הצעד הראשון הוא תשאול לגבי ההיסטוריה של הבעיה – אילו אירועים טראומטיים זכורים בהקשר זה מהילדות ועד עכשיו ומה הם הטריגרים המעוררים אותה.

טיפול NLP עושה שימוש בארגז כלים קלאסי לפתרון בעיות פחד וחרדה. בגלל שכל זיכרון השמור במוחנו עשוי ממספר רבדים -הישרדותי, רגשי וקוגניטיבי (אפשר לקרוא לרבדים הללו גם רבדים מודעים ורבדים שאינם מודעים) – וכל רובד כזה קשור לחלקים שונים במוח, ניתן לנטרל רק את הרובד ההישרדותי שנקשר לזכרונות אלה. כך יהפכו לזכרונות ‘רגילים’ שאינם מפעילים רגשית. כלי ה-NLP במקרים כאלה לא מתייחסים אל תוכן האירועים אלא רק אל האופן בו הם מוצגים כאשר אנו שולפים אותם. בדרך כלל חוויה הנשלפת מן הזיכרון ומפעילה אותנו רגשית תישלף כתמונה או סרט בצבעים חיים, בגודל טבעי ובעלי פסקול בווליום גבוה. מטרת הטיפול הנלפיסטי היא לשנות את מאפייני התצוגה הזו, למשל, לתצוגה קטנה, מטושטשת, רצוי ללא צבע וללא ווליום.

כך ניטרלתי עם יפתח זיכרון ילדות קשה ממסיבת חנוכה בה לא זכר את הדקלום הקצר שהיה חלקו בהצגה וחש אבוד וחסר אונים, וכמובן את כל האירועים הלא נעימים בסיטואציות מול קהל שחווה בעבודה. לאחר שעשינו זאת, כבר חווה יפתח הקלה משמעותית.
בשלב זה התחלנו לעשות שימוש בכלים של דמיון מודרך על מנת לייצר ‘חשיפה הדרגתית’ בדמיון לעמידה מול קהל.
לאט לאט ובהדרגה דמיין יפתח שהוא מציג נושא מול קהל הולך וגדל: בתחילה מול הבוס שלו בלבד, לאחר מכן מול שלושה קולגות, וכן הלאה וכן הלאה.
עד שממש הגיע לראות בדמיון כיצד הוא קוצר שבחים לאחר עמידה מול קהל גדול, בדיוק כפי שהוא מוערך על המחקרים שהוא מבצע.

בנוסף, המלצתי ליפתח לפתוח את ההרצאה הבאה שיתבקש להעביר בתיאור – קצר, פשוט וישיר – של העובדה שיש לו פחד קהל.
הסברתי לו שבגלל שפחד זה הוא כה נפוץ, דווקא אחרי פתיחה שכזו, יראה הרבה יותר פרצופים אוהדים בקהל ויחוש שייכות ותמיכה.
כל זה עבד: אחרי מספר מועט מאוד של מפגשים יפתח כבר הרגיש בשל להעביר עוד הרצאה, והתוצאה, כפי שהוא סיפר לי, הייתה “הרגשה מעולה. אין ספק שלטיפול בפחד קהל בעזרת כלי ה-NLP יש יחס עלות תועלת מרשים במיוחד”.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLPלמידע נוסף לחץ כאן

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מה ניתן להשיג עם NLP
סוד הכימיה האישית לאנשי שיווק ומנהלים
טיפול בחוסר אמונה עצמית

למידע על קורס הבסיס שלנו NLP Practitioner Plus לחצו כאן