אם עד לפני שנים לא רבות ריפוי מחלות התבסס על טיפול תרופתי אחיד, כיום כבר ברור שחולי הוא הרבה יותר מאוסף סימפטומים פיזיים, ובהתאם גם הריפוי חייב להיות הוליסטי ועמוק יותר, ובפרט להיות מותאם אישית לאדם ששואף לבריאות מיטבית.

טיפול NLP הוא אחת האופציות היותר מוצלחות בדרך לחיים בריאים יותר, בכל המובנים, הן בזכות היכולת המוכחת ליצור מציאות חיים רצויה והן בזכות התהליך הממוקד ועל כן היעיל מאוד. עוד חשוב להדגיש, שבאמצעות NLP מטפלים יותר בבריאות הכוללת ופחות במחלה הספציפית.

בכל מחלה טמון גם מסר

מצב של מחלה כולל כאמור לא רק סימפטומים פיזיים כאלה ואחרים אלא גם מסר. באופן טבעי, כשאנו חולים, לא קל לנו לקלוט את המסר או לזהות את הסיבות שיצרו את המחלה – אלא אם כן אנחנו בוחרים להיעזר באיכויות של ה-NLP.

באופן כללי, בשיטת ה- NLP ההתייחסות היא לגוף ולנפש גם יחד, כמכלול אחד, שהרי הנפש משפיעה במידה ניכרת על הגוף שכמובן משפיע על הנפש. בהתאם, מצב חולי מתמשך עלול לנבוע הן מחוסר סיפוק של כל הצרכים של הגוף (בגלל תזונה לא נכונה, ובפרט כזו שכוללת יותר מדי מזון מעובד, עודף שומנים רוויים או פחמימות פשוטות בכמות גדולה מדי, עקב היעדר פעילות גופנית וישנן סיבות נוספות), והן ממצוקה נפשית (מערכות יחסים לא בריאות, תחושת חוסר הגשמה ועוד). הבסיס של טיפול NLP הוא זיהוי המסרים שהגוף מעביר באמצעות המחלה, כלומר הבנה מעמיקה של כל המקומות בהם קיים חוסר איזון בחייו של האדם ושל הקונפליקטים איתם הוא מתמודד.

עוד מקור אפשרי למצבי חולי כרוניים הוא אמונה שגויה של האדם, לעתים מודעת ובמקרים רבים כזו שהאדם כלל לא מודע לה. דוגמאות לכך הן “לא מגיע לי להיות בריא”, “הגנים שלי מכתיבים מחלות” ו”רק כשאני חולה אכפת להם ממני”, ובכל מקרה אמונה שכזו, גם אם היא אינה מודעת, מנהלת את חייו של האדם ובעצם מובילה להיווצרות מחלה כזו או אחרת.

ממה מורכבת גישת הNLP וכיצד מסייעת לשמור על הבריאות?

שינוי התפישה כמפתח לבריאות מיטבית

איכות חשובה נוספת של טיפול NLP, מעבר לזיהוי מדויק של דפוסי המחשבות והאמונות שהובילו להיווצרות מצב החולי המתמשך, היא היכולת לשנות את התפישה של האדם – באפקטיביות גבוהה ובחלק מהמקרים גם במהירות יחסית.

הבסיס לכך הוא תקשורת ישירה עם תת המודע, ועל בסיס זה מניחים טיפולי NLP שכבות נוספות שמאפשרות יצירת תמורות משמעותיות באופן החשיבה של האדם. לדוגמא:

לקיחת אחריות

האדם לומד שהאחריות על בריאותו נמצאת בידיו ולא בידי אף גורם אחר, ובנוסף מבין שיש לו הכוח להתמודד עם מצבי חולי ולהעניק לעצמו בריאות טובה יותר. לעתים, אפילו שינוי קל של צורות ביטוי נפוצות מבהירות לאדם עד כמה הכוח שלו רב: כשלמשל במקום לומר “אני חולה סרטן” (הגדרה שהופכת את המחלה לזהות הבסיסית של האדם), נעשה שימוש ב”אני אדם שיש לו סרטן” או ב”אני אדם שמתמודד עם מחלת סרטן”. כך כבר ברור שמצב החולי בהחלט יכול להיות זמני.

התמרת אמונות מגבילות

האדם לומד לשנות את האמונות שמונעות ממנו בריאות מיטבית, ולהפוך אותן לכאלה שיניעו מהלך כולל של שיפור איכות החיים.

דיאלוג במקום קונפליקט

חלק בלתי מבוטל ממצבי החולי הוא תוצאה של קונפליקט פנימי בין החלק שרוצה להיות בריא ולחיות נכון, לבין החלק שמוכן לוותר על בריאות מיטבית ואפילו מתמסר במידה מסוימת למחלה. קונפליקט בין שני החלקים לא יוביל לפתרון, אלא להיפך, יחליש את המערכת החיסונית ועלול להחמיר את מצב החולי. ב- NLP לומדים לנהל דיאלוג בין שני החלקים וכך לספק את כל הצרכים מבלי לשמר את מצב החולי.

שחרור תקיעויות

אנשים במצבי חולי מתמשכים עלולים לחוש תקיעות, ובפרט אם טיפולים מסוימים לא שיפרו את מצבם. תחושת ה”שום דבר לא יכול לעזור לי” היא כמובן הרסנית, ולכן חשוב לשחרר אותה – טיפול בשיטת ה- NLP משתמש בכלים שונים ובפרט בכוחו של הדמיון כדי להרחיב את המבט של האדם ועוזר לו לראות שיש עוד אפשרויות, חיוביות הרבה יותר, ולא רק הישארות במצב החולי.

דפוסי התנהגות חדשים

השלב השלישי בטיפול NLP בדרך לחיים בריאים ומיטיבים יותר, הוא אימוץ הרגלים חדשים ודפוסי התנהגות נכונים יותר עבור האדם. לאחר שהוא כבר הבין אילו אמונות ומחשבות מגבילות אותו והצליח להחליף אותן בתפישת עולם רחבה יותר וחיובית יותר, השינוי ההתנהגותי יהיה קל יותר – ובפרט, כשעל-מנת להטמיע את הדפוסים החדשים נעשה שימוש בדמיון מודרך ובסמלים ומטאפורות שהותאמו ספציפית לאותו אדם, כפי שנעשה ב-NLP.

למידע על קורס הבסיס שלנו NLP Practitioner Plus לחצו כאן