אסון הכרמל שפקד אותנו הוסיף נפגעי טראומה לא מעטים למשפחה הגדולה והעצומה של נפגעי הטראומה בישראל. לכל אורך האירוע היוותה זירת האסון עצמה סביבה שבה יש סיכון גבוה לפגיעה בשלמות הגוף והנפש, אך גם עבור משפחות הכבאים, משפחות המפונים מבתיהם, משפחות הנפצעים וההרוגים ואף עבור הצופים בשידורי הטלוויזיה בבית.

מהי טראומה?
טראומה הינה חוויה הנתפסת כאיום קיומי ללא תועלת בפעולה. לא ניתן להילחם ולא ניתן לברוח.
לכן היא מכונה גם ‘אסונו של חסר האונים’ – בזמן התרחשותה הנפגע עומד חסר ישע לנוכח כוח חזק ממנו.
לאחר האירוע עצמו חוויית הטראומה שבה ונשנית בחייו של הנפגע; ישנה תחושה כי היא מעולם לא הסתיימה. היא חוזרת שוב ושוב בצורה של התפרצויות זיכרון: מראות (כתמונות או כסרטים), קולות, תחושות וריחות חוזרים ועולים וזאת ללא כל קשר למציאות הנוכחית.

טיפול בטראומה בכלי NLP
על רקע מציאות קשה זו חשוב להציג שיטת טיפול יעילה ומדויקת הנקראת NLP. השיטה פותחה בארה”ב בשנות ה-70 כשיטת טיפול קצרת-מועד. למרבה ההפתעה, לא מדובר בפרוצדורה המחייבת את הנפגע/ת לחזור ולחוות שוב את האירוע ואת הרגשות הקשים שנלוו אליו. נהפוך הוא, מדובר בתהליכים שמטרתם ללמד את המוח להעלות את הזיכרונות הקשורים לאירוע באופן מנותק מרגשות של חוסר אונים, פחד וכעס.
ככל שהטיפול יתרחש סמוך יותר לאירוע הטראומה, כך גם התוצאות תהיינה מהירות יותר, והמטופל יזכה להקלה בתחושות סטרס קשות ולהפסקה מיידית של התפרצויות בכי בלתי נשלטות.

המלצות במקרה של פגיעה
אחד הסימנים לפגיעת פוסט-טראומה הוא הופעתם של זיכרונות מטרידים מן האירוע המפעילים תגובות רגשיות לא נעימות שכאילו ‘נכפות’ עלינו ואין לנו שליטה עליהן. במקרה כזה יש לחפש איש מקצוע בעל הכשרה של טיפול בטראומה אשר יוכל לתת סיוע מיידי. באם טיפול מיידי אינו זמין, מומלץ לבצע את התרגול הבא: דמיינו כל זיכרון מטריד שעולה כשהוא קטן יותר ובמידת האפשר מטושטש יותר ואפילו בשחור לבן. דמיינו כי ניתן להרחיק את התמונה עד שהיא רחוקה מאד וקטנה מאד. יש להתמיד ולבצע את התרגול שוב ושוב. באופן זה המוח יכול להמשיך להחזיק בזיכרון על מנת להפיק ממנו לקחים לעתיד ועם זאת לייצג אותו באופן שונה. כך יתאפשר שחרור מן הרגשות השליליים שנלוו לזכרון הראשוני של החוויה המקורית.

לפרטים על קורס טיפול בטראומה בכלי NLP לחצו כאן.

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על: