חרדה, או כפי שהיא מכונה בשפה המקצועית הפרעת חרדה, היא מצב שבו אדם מרגיש כי הוא נמצא בסכנה וכתוצאה מכך נוצרים שלל תסמינים, פיזיים ורגשיים. תחושת הסכנה עשויה להיות תוצר של מציאות שבה אכן ישנו גירוי שנתפש כמאיים, אם כי קיים פער של ממש בין רמת האיום לעוצמת התגובה, וישנם מצבים שבהם התסמינים השונים (דופק מואץ, רעידות, זיעה קרה, סחרחורת ועוד) מופיעים גם כשאין בפועל שום סיכון.

גם ילדים עלולים לסבול מהפרעת חרדה וליתר דיוק מאחד הסוגים השונים של הפרעות חרדה: חרדה חברתית, חרדת מבחנים, חרדת טיסה, PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומתית), פחד ממקומות סגורים, הידרופוביה (פחד ממים) ועוד. מאחר שהחרדה עלולה לפגוע במידה ניכרת בשגרת החיים, כדאי כמובן לטפל בה – ואחת הדרכים האפקטיביות ביותר של טיפול בחרדות לילדים היא NLP.

זיהוי הגורמים לחרדה

הבסיס לטיפול בחרדות לילדים באמצעות NLP הוא זיהוי המקור של הפרעת החרדה. כך למשל חרדה דנטלית – פחד עז מפני טיפולי שיניים שהופך כל בדיקה חיונית לחוויה קשה במיוחד – עלולה להיות תוצר של האמונה כי רופא שיניים עלול לגרום נזק של ממש לפה. חרדת טיסות עלולה להיות תוצאה של הפחד מאובדן שליטה וישנם גם מקרים שבהם החרדה נגרמת עקב טראומת עבר קשה – מוות במשפחה, מלחמה, מריבה סוערת בין ההורים ועוד. במקרים אלה החרדה מהווה עבור הילד מעין מנגנון הגנה שכן הוא עדיין לא מסוגל לעבד אירועים קשים במיוחד בדרך אחרת.

לאחר שמזוהים הגורמים לחרדה בקרב הילד או הילדה, ניתן לנטרל אותם באמצעות הכלים השונים של ה-NLP.

שינוי דרך החשיבה

הבסיס לכל טיפול ב-NLP, ובכלל זה טיפול בחרדות בקרב ילדים, הוא שינוי דרך החשיבה. בפרט חשוב לנטרל אמונות שליליות שונות שמייצרות את החרדה ואת הסימפטומים השונים שלה (אגב, כדאי לדעת שמדובר בתופעה רווחת למדי – על-פי הערכות שונות, בין 5% ל-10% מכלל האוכלוסייה סובלים מחרדה מסוימת).

נטרול האמונות השליליות כולל 3 שלבים: ראשית, המטפל או המטפלת מפנים את תשומת ליבם של המטופלים, במקרה זה ילדים, לאותה אמונה מגבילה ולהשפעותיה עליהם – כשלמשל האמונה כי שהות במים עלולה להיות מסוכנת גורמת להם לא לבלות עם בני גילם או עם המשפחה בים או בבריכה. העלאת האמונה למודעות חשובה כדי לאפשר להתמודד איתה.

לאחר מכן מוצג גם הפן החיובי של אותה אמונה – כשנמצאים בים או בבריכה אכן ישנו גם ממד של סכנה, כך שלחרדה יש גם תפקיד חיוני והוא להגן על הילד. שלב זה חשוב מאוד שכן החרדה היא חלק בלתי נפרד מחייו של המטופל ורצוי להציג אותה גם בהיבט החיובי כדי לפוגג את רגשות האשמה שנלווים לעתים לחרדה. בנוסף, התכחשות לעובדה שאכן בסיטואציות כאלה ואחרות ישנו איום מסוים עלול להעצים את החרדה. כמו כן הבנת תפקידה של החרדה בחייו של הילד עוזרת לו למצוא לה תחליפים.

בשלב הבא מזוהים האירועים האמיתיים או המדומיינים שגרמו לחרדה. כך למשל אם ילד שמע בחדשות על טיסה שלא הגיע ליעדה עקב תקלה טכנית, המטפל או המטפלת יבדקו איזה ‘סרט’ רץ אצלו בראש על בסיס המידע הזה וינטרלו אותו. דוגמה נוספת למחשבה נפוצה היא “אם לא אצליח, כולם יצחקו עליי” שמובילה לחרדת בחינות ו/או חרדת קהל, ובמקרה זה הטיפול יוביל את הילד לעיבוד ‘הסרט’ המחריד שרץ בראשו כשהוא חושב על בחינה או הופעה בפני קהל.

בדרך זו משתנה האמונה השלילית ומשתנה דרך החשיבה – ובעקבותיה משתנה גם ההתנהגות בפועל, כך שכל מאפייני החרדה הולכים ופוחתים גם לנוכח אותם גירויים שקודם לטיפול נתפשו כמאיימים מאוד. במקרים רבים נעשה שימוש בדמיון מודרך על-מנת להטמיע טוב יותר את השינויים ולעגן אותם במוח.

ניתן לראות בטיפולי NLP בחרדות לילדים מעין חיווט מחדש של החיבורים במוח, כך שהקישור האוטומטי והעוצמתי בין מבחנים לבין סכנה, בין טיסות לבין סכנה, בין רופא שיניים לבין סכנה וכו’ מפנה את מקומו לטובת התמודדות נכונה יותר עם האתגרים בחיים.

האפקטיביות הגבוהה של הטיפול בילדים עם NLP

טיפול בחרדות ב-NLP זוכה להצלחות רבות בכל גיל, ובפרט בקרב ילדים – הסיבה לכך היא שבגיל צעיר המוח גמיש מאוד ועל כן קל יותר לשנות את אותם חיבורים שלא משרתים את הילד או הילדה. בהתאם ניתן לפוגג גם חרדות קשות במספר קצר של מפגשים ובאפקטיביות מרשימה.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP 

למידע נוסף לחץ כאן

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

דמיון מודרך לילדים

הרצאת טד על טראומות ילדות