ירון (שם בדוי, כמובן) עובד בפירמת רואי חשבון גדולה ומוכרת. הוא התחיל לעבוד שם מיד אחרי האוניברסיטה, וב-10 השנים מאז הפסיד רק יום עבודה אחד – היום שאחרי החתונה שלו (את ירח הדבש הוא דחה לחול המועד סוכות, כשממילא כולם בחופש). ירון מעולם גם לא איחר לעבודה, לפחות פעמיים בשבוע הוא נשאר גם אחרי שיום העבודה שלו אמור להסתיים, וכולם מסכימים שהוא נכס לחברה.

לפני מספר חודשים הוא קבע פגישה עם מנהל המחלקה שלו ועם אחד השותפים כדי לדון איתם באפשרויות קידום. ירון לא שש לבקש, אבל אשתו לחצה, וגם הילה, אחת המזכירות בחברה, אמרה לו שאנשים עם פחות ותק ופחות מסירות משלו כבר קודמו, ו”תאמין לי שלך הכי מגיע מכולם”.

הפגישה נדחתה 3 פעמים – פעם אחת מנהל המחלקה היה חייב לצאת באמצע היום בדחיפות, בפעם השנייה הייתה אי הבנה והפגישה נקבעה ליום שבו השותף בחו”ל ובפעם השלישית ירון הרגיש רע (הוא בא לעבודה, אבל ביקש לדחות את הפגישה החשובה ליום שבו יהיה במיטבו). לפני כ-3 חודשים הוא כבר עלה לקומה ה-17, שם יושבת ההנהלה, ואז זה קרה.

דופק מואץ, זיעה בכל הגוף, תחושת חנק

בבוקר אשתו הזהירה אותו שלא יתחמק שוב מהפגישה. לפני שנכנס למעלית, הילה חייכה אליו ואמרה לו שאין לו מה להיות בלחץ. במעלית הוא כבר התחיל להרגיש מוזר, וברגע שיצא ממנה הוא מיד רצה לחזור פנימה ולרדת, אבל מישהו כבר הזמין אותה. ירון עמד ליד המעלית והרגיש איך הדופק שלו מאיץ עוד ועוד, איך הנשימה שלו הופכת חפוזה ואיך זיעה זורמת בכל מקום בגוף, בעוצמה שמעולם לא הרגיש כזו.

הוא זכר גם שעברה לו בראש המחשבה, ליתר דיוק התפילה, שאף אחד לא יגיע למעלית ויראה אותו ככה, שכנראה הוא לא שתה מספיק ולכן הסחרחורת, ואז הרגיש פתאום שהוא לא מצליח לנשום, כאילו מישהו שם לו מחסום בתוך הגרון והאוויר פשוט לא עובר.

למה ירון לא הצליח לנשום?

בשלב הזה ירון עדיין לא הבין מה קרה לו, וגם לא היה לו מושג כמה זמן נמשך האירוע. כשתחושת החנק עברה, הוא יצא מהבניין – בפעם הראשונה מאז שהתחיל לעבוד בפירמה באמצע יום עבודה – ולקח מונית לבית חולים. אחרי סדרת בדיקות יסודיות מאוד, אמר לו הרופא שאין סימפטומים לבעיה פיזית כלשהי, ושייתכן שהוא חווה התקף חרדה.

ירון התקשה להאמין שזו הסיבה לדופק המהיר מאוד ולחוסר היכולת לנשום. למעשה, גם כשישב מולי הוא אמר שהוא בא לטיפול רק כי אשתו התעקשה ושלתפישתו הוא עבר אירוע רפואי ולא אירוע רגשי.

מדובר בתופעה רווחת: הסימפטומים הפיזיים של התקפי חרדה משכנעים מאוד, ובפרט בפעם הראשונה וכשהאדם עדיין לא מודע לכך שלחץ עלול לייצר תחושה של חנק והרגשה כאילו עוברים התקף לב חמור.

הגורם לכך הוא הפעלת המערכת הסימפתטית בעוצמה גבוהה מאוד. מערכת זו נכנסת לפעולה כשנשקפת לאדם סכנה, והוא חייב לגייס את כל המשאבים כדי להתמודד איתה. בין השאר מופרשים שלל הורמונים ובהם כמות גדולה מאוד של אדרנלין, וכתוצאה מהדריכות הרבה הדופק הופך מואץ, ישנם כאבים בחזה, רעידות (כתוצאה מזרימת כמות גדולה מאוד של דם אל השרירים, כך שהם יוכלו לגבור על ה”אויב”), נשימה שטחית, גלי חום, הזעה מוגברת (שמטרתה קירור הגוף שהתחמם) ותחושת חנק.

לירון, כמובן, לא נשקפה סכנה “אמיתית” – התרחיש השלילי ביותר היה דחיית הבקשה שלו לקידום – אבל תפישת המציאות שלו הפכה את הפגישה החשובה לאירוע מאיים מאוד, והלחץ הרב לקראתה הפעיל את המערכת הסימפטית בעוצמה מופרזת. התוצאה: חרדה וחוסר יכולת להגיע בכלל לפגישה.

התמודדות עם לחץ לפני פגישות חשובות בעזרת כלי ה-NLP

אנשים רבים חווים לחץ לפני פגישות חשובות, לעתים עד כדי שיתוק והתקף חרדה, אבל כמובן שצרת רבים אינה חצי נחמה. הבשורות הטובות הן שניתן להתמודד עם לחץ לקראת פגישות חשובות בעזרת כלי ה-NLP.

ב-NLP קודם כל מנטרלים את אירוע החרדה המפחיד (אם יש יותר מאחד, אז את כולם) כך שלא יישלף מן הזיכרון במהירות ויפעיל שוב את כל מערכת האזעקות העצבית. לאחר מכן מזהים את מקורותיה של המחשבה/אמונה שהפגישה החשובה היא מצב סכנה – בדרך כלל המקור הוא חוויית ילדות מבהילה שבזמנו כמובן נתפשה כמאיימת בשל הגיל הצעיר, אך היום אין היא מאיימת כלל עבור אדם בוגר. שולפים מן הזיכרון את החוויה המקורית ומעדכנים את משמעותה מזוית ראיה בוגרת. הראיה לכך שהעדכון התבצע בהצלחה היא פשוטה: כאשר נשלפת החוויה מן הזיכרון שוב, היא אינה מעוררת את התחושות המפחידות הקודמות. על בסיס העדכונים והניטרולים שבוצעו משתנה המערכת הנוירולוגית במוח, ועל כן היא מגיבה בצורה שונה לגמרי למצבים שבעבר ייצרו חרדה עזה.

על-מנת להטמיע את השינוי עמוק יותר בתודעה של האדם נעשה שימוש בכלים שונים של ה-NLP ובדמיון מודרך – וגם לסיפור של ירון יש סוף טוב: לפני שבועיים, אחרי טיפול ממוקד שנמשך כחודש, הוא הגיע לקומה ה-17, יצא מהמעלית, וכעבור רבע שעה יצא מהפגישה מחויך אחרי שקיבל את הקידום הכה מתבקש וכמובן העלאה בשכרו.

למידע על קורס הבסיס שלנו NLP Practitioner Plus לחצו כאן

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מה מאפשרים כלי הNLP?
סדנאות NLP לעסקים – איך זה עובד?
לצאת מהמלכוד בעזרת NLP