דמיון מודרך ו-NLP הינן שתי שיטות רבות עצמה ליצירת שינויים בחיים. השימוש בכלי ה-NLP הוא רחב וניתן ליישום בתחומים רבים ושונים החל מהתמודדות עם מצבי משבר, תקשורת לקויה בתוך המשפחה ועד שימוש בהן כאסטרטגיה להצלחה.
אנשי עסקים ומנהלים רבים נעזרים בטכניקות שונות של דמיון מודרך בכדי לשפר את התנהלותם היומיומית ולנצל את הזמן בצורה יעילה יותר.
נדגים כאן תיאור אמיתי הלקוח מתוך טיפול בשיטת ה-NLP ושימוש בדמיון מודרך.

לפי ה-NLP המוח אינו מבדיל דמיון למציאות

לפני חצי שנה התחלתי לעבוד עם אלי, אחד מארבעה עורכי דין בארגון גדול, אשר לכל אחד מהם חדר נפרד משלו בבניין משרדים של החברה. זהו פרט חשוב ויתבהר בהמשך. הוא פנה אליי בעקבות תסכול הולך וגובר מהתנהלותו בעבודה. ליתר דיוק, הוא התלונן על כך שהעבודה משתלטת עליו ואין לו מספיק זמן לעצמו. בבירור הראשוני שערכתי עימו אלי סיפר כי ברוב הזמן שהוא מבלה לבד במשרדו, באין עליו עין מפקחת, הוא מוצא את עצמו גולש באינטרנט או משחק שחמט במחשב.
הוא סיפר שעד שאין לחץ ממשי של לוחות זמנים בעניינים שתחת טיפולו, הוא לא ממש עושה את מה שתכנן לעצמו ומתנהג כאילו אין עבודה בכלל. כש’יום הדין’ מגיע, הוא עובד בתחושה של מתח והשעות נמתחות כמובן אל תוך הלילה וחייו הפרטיים נפגעים.
כשכל המטלות שלו מנוהלות כך הוא מוצא את עצמו עובד הרבה בלילות, ללא הנאה וכשמסתיים הטיפול במטלה הוא אינו חש סיפוק אלא רק תחושה של הקלה ושהצליח בקושי לשרוד.
קשה להשיגו בטלפון כי הוא מסנן שיחות רבות מכיוון שעדיין לא ביצע את מה שהיה צריך לבצע ואינו מסוגל להתמודד עם התגובות לכך. לעיתים נדירות טורחים מסוננים זועמים לבקרו וזאת בעיקר משום שמשרדו נמצא באגף רחוק מיתר המשרדים.
תפיסת הבסיס של ה-NLP היא שהמוח אינו מבדיל בין דמיון למציאות וכי כל אדם מגיב בכל זמן בעיקר אל ‘תפיסת’ המציאות שלו עצמו.
לכן התעניינתי בתפיסת המציאות של אלי לגבי תכנון העבודה שלו וכיצד הוא יוצר אותה.

דמיון מודרך – מדמיינים את סביבת העבודה

שאלתי אם יוכל לדמיין שהוא עכשיו במשרד, ולגרום לעצמו להרגיש ‘כאילו אין עבודה בכלל’, על אף שיש הרבה עבודה.
ראיתי אותו נשען לאחור, מביט למעלה, מכווץ את גבותיו ואז משחרר אותן, מחייך ונרגע. שאלתי אותו “מה אתה רואה בעיני רוחך שגורם לך למתח ואז להקלה וחיוך?”
אלי השיב כי הוא רואה בעיקר את ערימת התיקים הלא מטופלים על השולחן שלו, את צג הסלולרי מואר ועליו מספר הטלפון של הבוס שלו ואת הרשימה האינסופית של מטלות שכתובות על בלוק המכתבים הצהוב שמולו. ואז, התמונה מתחלפת והוא רואה את צג המחשב שלו כשעליו מופיע ממשק משחק השחמט כשהוא נמצא צעד אחד מניצחון המשחק.
שאלתי האם התמונות המנטליות הללו הן גדולות או קטנות, כהות או בהירות, רחוקות או קרובות ועוד שאלות הנוגעות למאפייני הייצוג של התמונה.
אלי הופתע מן השאלות וציין כי מעולם לא עצר להבחין במאפייני התמונות הללו…
הוא אמר כי התמונה הראשונה של התיקים היא ענקית, אך רחוקה ומטושטשת, די כהה ובצבעים ‘מלוכלכים’. הוא אמר כי התמונה גורמת לו לחוש דיכאון ואז מגיעה התמונה של צג המחשב ומסתירה את התמונה הקודמת. אלי ציין כי גם תמונה זו די גדולה אך היא קרובה אליו, מוארת ובוהקת בצבעים חיים וברורה מאד. התמונה הזו גורמת לו להתיישב מול המחשב ולהתחיל או להמשיך משחק שחמט בהתלהבות רבה.
אחת התגליות הגדולות של ה-NLP היא עד כמה יש השפעה למאפיינים החושיים של הייצוגים המנטליים (המחשבות שלנו) על תחושותינו ועל הפעולות הנגזרות התחושות אלה.

ביקשתי מאלי  לקחת את תמונת משחק השחמט, להגדיל אותה עד שתהיה ענקית, לטשטש אותה ולהרחיק אותה מאד, ו’ללכלך’ את צבעיה. שאלתי אותו האם הוא חש בשינוי בהרגשתו והוא ענה “כן, איזה קטע! לא כל כך בא לי לשחק פתאום”.
הנחיתי אותו לחזור ולהתמקד בתמונה הראשונה של התיקים ולדמיין שהוא יכול להפוך אותה לברורה וחדה מאד, להבהיר אותה ולקרב אותה אליו. כשאלי ביצע את השינויים ראיתי את עיניו מתרחבות ואת ראשו זז לאחור. “זה מפחיד אותי ומייאש אותי, בחיים לא אספיק את כל זה!” אמר.
ביקשתי ממנו להוסיף לתמונה את עצמו, כשהוא יושב ועובד על תיק אחד בלבד. ביקשתי ממנו למקד את חדות התמונה בדמותו שלו ולטשטש את כל מה שנמצא בצדדים, כולל את ערימת התיקים, הסלולרי והבלוק הצהוב. אלי חייך. “זה כבר נראה יותר טוב” אמר.
ביקשתי מאלי להמשיך ולהתמקד בדמותו שלו הישובה במשרד, להאיר אותה ולמקד אותה אפילו יותר, ולתת לדמות להיות מורצת קדימה בהילוך מהיר. ביקשתי ממנו לראות את עצמו כשהוא סוגר את התיק בו עיין ומניח אותו בערימת התיקים המטופלים ומושך תיק נוסף מערימת המטופלים, מעיין בו, רושם רשימות ואז סוגר אותו ומניח אותו על ערימת התיקים המטופלים וכך הלאה, בהילוך מהיר עד שתהיה ערימה אחת בלבד של תיקים על השולחן והוא יכול לראות את עצמו נשען לאחור ומשלב את ידיו מאחורי ראשו.
“עכשיו” ביקשתי לסיום “מקד שוב את כל התמונה ותן גם לצג הסלולרי ולבלוק הצהוב להיות ברורים. איך אתה מרגיש כעת?” אלי חייך חיוך רחב. “בא לי עכשיו לענות לכל הטלפונים. יותר מזה, בא לי להתקשר אל הבוס שלי בעצמי ולדווח לו על ההתקדמויות! והכי בא לי לקום עכשיו מפה ולחזור למשרד שלי ולהתחיל לעבוד! מה עשית לי? זה כמו קסם! ”
חזרתי עם אלי מספר פעמים על שינוי התמונות המנטליות על מנת ללמד את מוחו להריץ אותן בדרך החדשה בקלות רבה.
כעבור שבוע הגיע הגיע אלי לפגישה נוספת, במצב רוח מבודח למדי.
“חשבתי שאני עורך דין ועשית ממני עורך סרטים… כל השבוע אני עורך סרטים בראש שלי ועובר על התיקים. סיימתי כבר חצי מהכמות שהמתינה לי ואני חושב שעד לשבוע הבא אסיים את הכל…”

מרכז לימודי NLP-PLUS, NLP, מעביר קורסים יוקרתיים בשיטת ה-NLP וקורס דמיון מודרך המיועד לאנשי מקצוע (מטפלים, אנשי חינוך, רופאים) ולמאמנים הרוצים לשלב דמיון מודרך כחלק מעבודתם.
מאת אפרת שמר

 

אולי יעניין אותך לקרוא:

למידע על קורס הבסיס שלנו NLP Practitioner Plus לחצו כאן