גיל ההתבגרות הוא פרק זמן מאתגר במיוחד לכולם. השינויים הדרמטיים והמהירים באים לידי ביטוי גם מבחינה פיזית, גם מבחינה רגשית, גם מבחינת שגרת היומיום וגם מבחינת האינטראקציות עם הסביבה (המשפחה, החברים וכו’) – ובמקרים רבים לא קל להתמודד עם המציאות שהופכת מורכבת יותר, הרבה יותר. שיטת ה-NLP מסייעת לבני ובנות נוער לצלוח בשלום את התקופה הסוערת ולהפוך לבוגרים ובוגרות עם חיים מהנים ועם יכולת למצות את הפוטנציאל.

ההתמודדויות המשמעותיות של גיל ההתבגרות

ככל שהילדים גדלים, כך הופכות ההתמודדויות למורכבות יותר, ובנוסף ההורים כבר לא נמצאים בסמוך בכל רגע ורגע – כך שבסופו של דבר היכולות שמפתח כל נער הן אלה שיקבעו את מידת ההצלחה בהתמודדות מול כל אתגר שניצב מולו. במהלך גיל ההתבגרות – שמוגדר כפרק הזמן שבגין גיל 11-12 לסביבות גיל 18 – הופכים בני הנוער לעצמאיים לחלוטין, ומצד אחד אמנם נפתחות בפניהם אפשרויות רבות יותר, אבל מצד שני באחריות ההולכת וגדלה יש גם אלמנט מאיים.

עוד התמודדות משמעותית בגיל ההתבגרות היא מציאת האיזון המדויק בין הרצון לגבש אישיות ייחודית לבין הצורך לרצות את החברה ובפרט את בני/בנות אותו גיל. בהקשר זה כדאי לזכור שהדימוי העצמי והביטחון העצמי עלולים להיפגע בכל גיל ובמיוחד בשלב זה בחיים, ועוד נושא נפוץ למדי הוא חרדות חברתיות (טיפול בחרדה חברתית הוא אחד התחומים בהם מתמחה ה-NLP).

אתגר נוסף הוא הלימודים, שהופכים למרכיב מרכזי בחיים ומשפיעים במידה משמעותית גם על העתיד של בני ובנות הנוער. גם במסגרת התמודדות זו עלולות להתעורר חרדות, וליתר דיוק חרדת בחינות (שניתן להעלים עם טיפול מתאים).

השינויים הפיזיים הדרמטיים והלעתים גם מהירים מאוד משפיעים על הדימוי העצמי והביטחון העצמי, ובנוסף ההורמונים הגועשים מקשים על שליטה בכעסים – עוד התמודדות מאתגרת. המודעות הגבוהה יותר לעולם שמסביב מייצרת אף היא לא מעט קושי, כשבין השאר ההורים מתחילים להפוך מיודעי כל ומחומת הגנה עוצמתית לבני אדם שעלולים לטעות ושגם הם פגיעים – דבר שמעצים את חשיבות האימון והטיפול, כך שבני הנוער יגלו את העוצמות שטמונות בהם ויוכלו לצלוח כל התמודדות וכל משבר.

איזו תועלת מספק טיפול ואימון לבני ובנות נוער?

טיפול או אימון לבני ובנות נוער מספק שתי תועלות יקרות ערך: ראשית, כלים פרקטיים ואפקטיביים להתמודדות עם קושי ספציפי, ושנית, הנער או הנערה זוכים לדימוי עצמי משופר ובעיקר אמונה אמיתית ש”אני יכול/ה לצלוח כל אתגר”.

בחלק מהמקרים מדובר על טיפול בטראומה ספציפית – מוות של אדם קרוב, גירושין, היחשפות לאלימות מסוג כלשהו ועוד. גם במקרים אלה הטיפול/אימון משנה לטובה את חייהם של בני ובנות הנוער בשני ההיבטים החשובים הנ”ל.

היתרונות של ה-NLP בעבודה עם בני נוער וילדים

מטרת טיפול ב-NLP היא שינוי דפוסי ההתנהגות שלא משרתים את האדם – כך למשל מי שסובל מחרדת מבחנים מונע מעצמו במקרים רבים את האפשרות להצליח בלימודים וליהנות מהם. לשם כך, בשלב ראשון מזוהים הגורמים לאותו דפוס התנהגות לא רצוי: אמונות מגבילות (למשל “אני לא טוב במתמטיקה”), ורסיות שונות (“מתמטיקה זה לגאונים, אני לא טוב במספרים”), העצמת הצד השלילי (למשל אצל מי שסובל מחרדה חברתית, המחשבה שאם יאמר משהו לא מדויק כל מי שסביבו יביט בו בבוז) וישנם עוד גורמים שחוסמים אותנו מלחיות את החיים שאנחנו באמת רוצים. הפניית תשומת הלב של המטופלים לאותם גורמים היא צעד גדול קדימה, ולאחר מכן נעשה שימוש בכלים שונים כדי לנטרל את הגורמים הנ”ל. ככל שהדבר מתורגל יותר, כך מוטמעים דפוסי חשיבה נכונים יותר ובעקבותיהם משתנה גם ההתנהגות.

היתרון העיקרי של טיפול NLP לילדים ולנוער הוא היותו ממוקד – כבר תוך מספר מפגשים מועט ניתן להגיע לשינוי משמעותי לטובה, בין אם מדובר על טיפול בחרדות חברתיות, טיפול בחרדת בחינות, חיזוק הדימוי העצמי, השגת שליטה בכעסים, שיפור יכולות הלמידה, התגברות על טראומה ועוד.

עוד יתרון הוא האמון המידי שנוצר בין בן/בת הנוער לבין המטפל/ת, בעיקר בזכות העובדה ש-NLP מבוססת על קשב מוחלט למטופלים – קשב שמטבעו מייצר אמון.

מהם הכלים העיקריים של ה-NLP לעבודה עם בני נוער?

ישנו מגוון רחב מאוד של כלים שבאמצעותם משנה ה-NLP את הדיבור, את המחשבה ואת ההתנהגות. שימוש ב-NLP עם ילדים ועם בני נוער מחולל פלאים, שכן בגיל צעיר הרצון להשתמש בכוח הדמיון והמחשבה והיכולת לעשות זאת גבוהים מאוד, ועם ההדרכה הנכונה והמקצועית, ניתן לשנות במידה ניכרת את ההתבוננות על העולם – ולזכות בחיים קלים יותר, מספקים יותר ומהנים יותר.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLPלמידע נוסף לחץ כאן

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מהו NLP?
מה ניתן להשיג עם NLP?