עדי (שם בדוי) חוותה לידת בית שהסתבכה. במשך ההריון הייתה מאד בטוחה בעצמה וברצונה ללדת באופן טבעי בביתה, מלווה בדולה מנוסה שבחרה בקפידה. הוריה והורי בעלה הביעו חששות רבים בנוגע להחלטתה, אך היא הייתה כצוק איתן אל מול המודאגים וביטאה שוב ושוב את התחושה החזקה שלה שמשהו מבפנים אומר לה שכך צריך להיות ושזה מה שהעוברית שלה צריכה.אני מציינת זאת לא כנקיטת עמדה כלפי בחירה זו או אחרת בנוגע ללידה, אלא כדי לספק רקע למה שהתרחש לאחר מכן.

כשהגיעו הצירים והתחילה הלידה, עדי הייתה מאושרת. הכל התנהל בצורה תקינה והיא הרגישה מסונכרנת עם עצמה כפי שלא הרגישה מעולם. כשהגיחה התינוקת לאוויר העולם הייתה עדי מרוכזת במגע בין שתיהן ובמפגש המרגש עם העוברית שנשאה ברחמה חודשים כה רבים. מתוך התרגשות נשאה את עיניה אל בן זוגה וראתה חרדה נוראית בעיניו. היא הביטה בתינוקת והבינה כי היא אינה נושמת. תוך שבריר שנייה התינוקת נלקחה ממנה ותהליך ההחייאה החל, האמבולנס כבר היה בדרך.

המומה ודואבת מן הלידה שכרגע עברה נאלצה עדי ללוות את בתה שזה עתה נולדה במסע בין חיים למוות אל בית החולים הקרוב. שבוע וחצי שהתה התינוקת בטיפול נמרץ ילודים ועדי לצידה.
עדי הגיעה אליי חודש וחצי לאחר מכן, כשהתינוקת שלה בריאה לגמרי ומתפתחת יפה, אך היא עצמה אינה מסוגלת לתפקד כאם. היא סיפרה על בכי שהתחיל מהרגע שהגיעה עם התינוקת הביתה ולא נפסק עד עכשיו, כשאין לה שליטה על הדמעות שבאות, זולגות ואינן פוסקות. היא סיפרה על רגשי אשמה איומים ועל בטחון שהיה לה בעצמה שהתערער לחלוטין. היא חשה כי אין היא ראויה להיות אמא, מכיוון שעוד בטרם התינוקת הגיחה לאוויר העולם כבר קיבלה עבורה החלטות שהתבררו כשגויות והרות אסון!
היא תיארה בפניי כיצד אינה יכולה להימלט מהתמונות הנוראיות מבית החולים –  התינוקת הזעירה מחוברת לצינורות כה רבים בתא הפלסטיק השקוף. היא דיברה על הקולות הרודפים אותה, קולות המזהירים מפני חוסר אחריות בבחירתה ללדת בבית. היא סיפרה כיצד לאחר שהדולה שליוותה את הלידה באה לבקר אותה בבית, חשה אכזבה בעקבות ציפייה גדולה שהייתה לה שהדולה תסייע לה בדרכי פלא כך שתוכל להכיל את האירוע.

מה היא טראומה?

טראומה הינה חוויה הנתפסת כאיום קיומי אשר בה אין תועלת בפעולה. לא ניתן להילחם ולא ניתן לברוח.
לכן היא מכונה גם ‘אסונו של חסר האונים’ – בזמן התרחשותה הנפגע עומד חסר ישע לנוכח כוח חזק ממנו.
לאחר האירוע עצמו חוויית הטראומה שבה ונשנית בחייו של הנפגע; ישנה תחושה כי היא מעולם לא הסתיימה. היא חוזרת שוב ושוב בצורה של התפרצויות זיכרון: מראות (כתמונות או  כסרטים), קולות, תחושות וריחות חוזרים ועולים וזאת ללא כל קשר למציאות הנוכחית.
עדי סבלה מכל אלה.

תזמון הטיפול בטראומה

ישנו ציר-זמן להתפתחות טראומה. בין דקות לאחר הפגיעה ועד חלוף יומיים עלולה להתפתח הפרעת סטרס חמורה. בחלוף מספר שבועות מתפתחות בנוסף תגובות סטרס חריפות וכעבור שלושה חודשים נוצרת תסמונת (PTSD (Post Traumatic Stress Disorder לכל דבר. עם הזמן הופכת תסמונת ה-PTSD לכרונית וצוברת איתה הפרעות נוספות מסוגים שונים.
עדי הגיעה אליי שישה שבועות לאחר האירוע הטראומטי. כלומר, על ציר הזמן היתה ממוקמת עדיין בהתפתחות של תגובות סטרס חריפות ועדיין לא נוצרה תסמונת הדחק במלואה.
בהתחשב בציר הזמן הזה ישנה חשיבות רבה לתזמון הטיפול.
ככל שהטיפול יתרחש סמוך יותר לאירוע הטראומה, כך גם התוצאות יהיו מהירות יותר.
ישנם חמישה כלי NLP עיקריים אשר מרכיבים את את ארגז הכלים היעיל ביותר כיום לטיפול בטראומה. במפגש בן שעתיים השתמשתי בשלושה מביניהם: סוויש ויזואלי, טראומה-פרוסס והליך ריפוי מאבל ומאובדן.
עד כמה שהדבר עשוי להפתיע, לא מדובר בשום פרוצדורה המחייבת את הנפגע/ת לחזור ולחוות שוב את האירוע ואת הרגשות הקשים שנלוו אליו.
ההיפך הגמור. מדובר בתהליכים שמטרתם ללמד את המוח להעלות את הזיכרונות הקשורים לאירוע כשהם מיוצגים בדיסוציאציה ואינם מהווים יותר טריגר לרגשות של חוסר אונים, פחד וכעס. באמצעות רצף קבוע למדי של הליכים, שבמהלכו מוכנסים שינויים רק בהתאם לדברים חריגים העולים בפועל, ה-NLP מסייע באופן בלתי ניתן להכחשה לנפגעי טראומות.
התוצאות הן הקלה ברורה ומיידית בתחושות סטרס קשות, הפסקה מיידית של התפרצויות בכי בלתי נשלטות ובשינוי מיידי באופן התפישה וההתייחסות לאירוע.

ה-NLP, או בשמו המלא – Neuro-Linguistic Programming , פותח בארה”ב בשנות ה-70 כשיטת טיפול קצרת-מועד ועד מהרה צבר מוניטין כאחת משיטות התרפיה היעילות ביותר בעולם.
ה-NLP נמצא בארץ מזה כעשור וחצי, אך נלמד עד היום בהקשרים אחרים של תרפיה.

עם כל ההקשרים המשמחים והמעצימים הנלווים אליה, לידה היא אירוע מורכב מאד ובעל פוטנציאל סיכון פיזי ונפשי גבוה, בראש ובראשונה עבור היולדת עצמה.
כיום, יותר מאי פעם, קיימת מודעות בקרב הממסד הטיפולי כי על כל מי שעובד בסביבה בה ישנה סבירות גבוהה לפגיעה בשלמות הגוף והנפש, להחזיק בסט כלים זמין ויעיל המאפשר לטפל בנפגעי טראומה ולקבל תוצאות מיידיות. אחת הסביבות האלה היא סביבת העובדים במקצועות ליווי הלידה.
כלי ה-NLP לטיפול בטראומה הם כלים יעילים ומוכחים אשר נרכשים על ידי יותר ויותר מטפלים בממסד הטיפולי ומחוצה לו ועל ידי עובדים בסביבות בעלות פוטנציאל סיכון.

המקרה  של עדי אינו מקרה יחיד ומיוחד בהקשר של טראומות כתוצאה מלידה. ישנן רבות החוות בנסיבות שונות ומגוונות חוויות טראומטיות בעת או סביב אירוע הלידה. חלקן מגיעות אליי ואל תלמידיי, בוגרי המסלול הייחודי להכשרת מטפלים בטראומה בכלי ה-NLP , ומצליחות לחזור לחיים של תפקוד והנאה.

הדבר שמאפיין יותר מכל החלמה מטראומה הוא חזרה פשוטה לחיי היומיום ולתפקוד רגיל.
עדי יצאה מהמפגש מחוייכת, יבשה מדמעות וזקופה. בחלוף כחודשיים ממפגשנו הראשון היא סיפרה לי כי היא אם גאה ומאושרת, נהנית מחוויית האימהות וכי כל מה שהיה נמצא מאחוריה וכבר לא נוכח ביומיום שלה.

מאת אפרת שמר