“אתה מכיר את התחושה הזו שהכסף נוזל לך מהידיים?” – כשאדי הסביר לי למה הגיע לטיפול, התבוננתי בו. גבר בשנות ה-30 לחייו (מאוחר יותר הסתבר שהוא בן 41), לבוש בהידור עם מותגים נחשבים, על ידו הימנית שעון שמשדר יוקרה וגם המשקפיים שלו יצרו רושם שמדובר במוצר יקר. אדי המשיך: “שלא תבין לא נכון, אני מרוויח טוב” – הוא עצר לרגע והסתכל סביב – “בעצם טוב מאוד. אני מרוויח טוב מאוד, אבל לא מצליח לחסוך שקל. ואני כבר לא ילד, אז אם אני רוצה להגיע לדירה משלי, משהו טוב באזור טוב, כן? אני צריך להבין למה הכסף נוזל לי מהידיים, ואז אולי, אולי יהיה לי סיכוי”.

רובנו מתקשים לחסוך – יוקר המחייה בארץ הוא בעיה כואבת שמשותפת לכמעט כל האזרחים בישראל – אבל במקרה של אדי הבעיה לא הייתה כלכלית. המקור ל”נזילת” הכסף, כפי שהתגלה במהירות, היה הילדות שחווה אדי (שם בדוי, כמובן).

איך חוויות הילדות מעצבות את ההווה שלנו?

אצל מבוגרים רבים הבחירות מושפעות מהחוויות שעברו בגיל צעיר. לעתים אנחנו מודעים לכך ולעתים לא, אבל בכל מקרה ההשפעה עשויה להיות משמעותית מאוד. במקרה של אדי, המאפיין הבולט ביותר לדבריו בתקופת הילדות היה מחסור חומרי. הוא גדל במשפחה שסבלה באופן קבוע מקשיים כספיים, וכתוצאה מכך הוא התרגל לחשיבה שלילית בנוגע לכסף – חשיבה שלילית שהשפיעה עליו גם בגיל 40 פלוס. בפרט גרמה לאדי החשיבה השלילית להשתמש בכסף שהוא הרוויח, ומדובר בסכומים גבוהים, לא למטרות החשובות לו באמת אלא לרכישת פריטים שהוא בעצמו מאס בהם כעבור זמן קצר יחסית.

אדי, כדאי לדעת, היה משוכנע שמדובר דווקא על חשיבה חיובית – “מה הטעם לעבוד קשה אם אני לא יכול לקנות לעצמי את מה שאני רוצה?”. בפועל, לעומת זאת, כל קנייה הייתה למעשה סוג של שחזור לא מודע של אירועים שליליים: ויתור על פריט שנראה לאדי באותו רגע אטרקטיבי הזכיר לו את הילדות, שבה הוא רצה דברים ולא קיבל אותם, ומאחר שמדובר מבחינתו בתקופה שהוא לא רוצה להיזכר בה, התוצאה הייתה התנהלות פיננסית שמבוססת על בזבוזים והוצאות מיותרות רבות.

איך עוברים מחשיבה שלילית לחיובית?

חשיבה שלילית, חשוב לדעת, היא מנגנון הגנה חשוב. היא עוזרת לנו להימנע מטעויות וסיכונים, היא מקטינה את הפגיעה שאנחנו מרגישים כשמישהו מותח עלינו ביקורת (שכן אם עוד לפני כן אנחנו בעצמנו מותחים על עצמנו ביקורת, הפגיעה החיצונית פחות משמעותית), היא עוזרת לנו להתמודד עם אכזבות (אם מראש אנחנו מכינים את עצמנו לכישלון, הכישלון לכאורה פחות צורב), ויש עוד יתרונות לחשיבה השלילית.

הבעיה היא שאם דפוסי החשיבה האוטומטיים שלנו מכוונים לשלילה, החיים שלנו יושפעו מכך במידה ניכרת – לצד השלילי. חשיבה חיובית לעומת זאת מושכת דברים טובים לחיים ובעיקר עוזרת לנו להתנהל בהתאם למטרות האמיתיות שלנו, ולכן מעבר מחשיבה שלילית לחיובית הוא מפתח לחיים עם איכות מקסימלית ומטרה של טיפולי NLP רבים (שכן חשיבה שלילית היא בעיה נפוצה).

טיפול בחשיבה חיובית ב-NLP הינו אפקטיבי מאוד. בשלב הראשון תופנה תשומת ליבו של המטופל אל העובדה שהוא בוחר בחשיבה שלילית, ושבאותה מידה הוא יכול לבחור גם בחשיבה חיובית. לאחר מכן אנחנו מתעמקים בנסיבות הספציפיות שהובילו להיווצרות דפוסי החשיבה השליליים – ומבינים את תפקידם בחיי האדם. כשישנה הבנה לכך שלחשיבה השלילית ישנו תפקיד מסוים, ניתן גם למצוא מנגונים אחרים למלא את אותו תפקיד – במקרה של אדי למשל, החשיבה השלילית נועדה להגן עליו מפני הצפת זכרונות ילדות כואבים, והפתרון הטוב ביותר לכך היה לחזור אל חוויות הילדות שלו, לשנות את תפיסתו לגבי האירועים משלילית לחיובית וליצור תפיסות ואמונות חיוביות לגבי כסף שישפיעו על ההווה.

מרכיב חשוב נוסף הוא לתרגל את החשיבה החיובית החדשה. התרגול מתבצע בעזרת כלים רבים, ובהם למשל דמיון מודרך וגם תשומת לב מלאה לאופן שבו אנחנו מתבטאים – ביטויים כמו “מה אני ילד מסכן? אני קונה את זה עכשיו”, הבלטת חצי הכוס הריקה או ניתוח של אירועים שליליים שוב ושוב, מעצימים את החשיבה השלילית, בעוד התמקדות באירועים חיוביים למשל תסייע להטמיע הרגלים של חשיבה חיובית.

חשיבה חיובית וחיסכון

חיסכון כספי מחייב חשיבה חיובית – כדי שנשים בצד כסף שאנחנו יכולים להשתמש בו היום, אנחנו צריכים לראות את עצמנו נהנים ממנו בעתיד. האפקטיביות הגבוהה של ה-NLP בכל מה שקשור למעבר מחשיבה שלילית לחשיבה חיובית הוכיחה את עצמה גם במקרה של אדי: חצי שנה לאחר סוף הטיפול הוא עדכן אותי שכבר הצליח לחסוך “סכום שמספיק לחדר”, וכעבור שנה נוספת הוא כבר לקח משכנתא וקנה דירה באזור שבו הוא תמיד שאף לחיות.

מרכז NLP-PLUS מציע שירות חדש וייחודי בארץ לטיפול מסובסד בשיטת ה-NLP 

למידע נוסף לחץ כאן

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

הפחד משינוי בחיים- טיפול בעזרת NLP

לא מצליחה לרזות? שיטת NLP להרזייה